Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dit zijn de voor- en nadelen van het pegan-dieet

pegan-dieet.png

Als je wat kilo’s kwijt wilt, ben je vast op zoek naar de gezondste (en vooruit, makkelijkste) manier om dit te doen. Het pegan-dieet zou zomaar eens jouw oplossing kunnen zijn. Als je dit dieet volgt, combineer je het paleo-dieet en veganistisch eten. Daar komt ook de naam vandaan: vegan en paleo – pegan. Ben je niet vegan? Geen probleem, je mag namelijk gewoon vis of een stukje mager vlees toevoegen.

Dr. Mark Hyman kwam in 2014 op de proppen met het pegan-dieet. Volgens hem is het de beste manier om je goed te voelen en toch af te vallen. Daarnaast is het volgens Hyman, naast het gezondst voor ons, ook nog eens hét eetpatroon voor een betere wereld.

Hoe werkt het pegan-dieet?

Zoals gezegd eet je gedurende het pegan-dieet vooral plantaardig – dit is het veganistische gedeelte van de afvalmethode. Daarnaast skip je de meeste koolhydraten en vervang je dat door gezonde vetten – het paleo-gedeelte. Als je deze twee met elkaar combineert, kom je bij de basis van het pegan-dieet: groente en fruit. Volgens Hyman is het aan te raden om 75 procent van iedere maaltijd te laten bestaan uit plantaardige bestanddelen en de rest is een bijgerecht. Dus niet vlees met een beetje groente, maar groente met een beetje vlees.

Wat eet je tijdens het pegan-dieet?

Alleen maar groente en fruit? Nee hoor. Dit mag je eten tijdens het pegan-dieet:

  • Noten en zaden
  • Glutenvrije volle granen
  • Linzen (je mag namelijk verder geen peulvruchten eten)
  • Biologisch vlees of vis
  • Gezonde vetten uit bijvoorbeeld avocado, kokosnoot of omega-3-vetzuren

En dat is het dan ook. Suiker mag je héél minimaal eten, zuivel helemaal niet. En het is ook de bedoeling dat je plantaardige oliën, zoals zonnebloemolie en koolzaad, links laat liggen.

Voordelen van het pegan-dieet

Zoals de bedenker van het dieet zegt: deze manier van eten is goed voor de planeet. Maar er zitten meer voordelen aan. Je bloedsuikerspiegel blijft stabiel, want je eet bijna geen suiker. Het skippen van zuivel zou, volgens sommige onderzoeken, kunnen helpen bij de remming van ontstekingen. En door de grote hoeveelheid groenten en fruit, is de kans klein dat je tekorten krijgt aan bepaalde vitaminen en mineralen. Denk aan vitamine B12, ijzer, calcium of jodium. Bovendien – en dit horen we graag – schijnt het makkelijker vol te houden zijn dan andere diëten.

Nadelen van het pegan-dieet

Al wordt het dieet niet alleen maar bejubeld. Critici zeggen dat het – vooral op de lange termijn – ongezond is om bepaalde voedingsgroepen uit je dieet te schrappen. Je kunt dan juist tekorten ontwikkelen, als je die niet op een andere goede manier aanvult. En als je veel sport is dit dieet ook niet aan te raden: een tekort aan koolhydraten en eiwitten maakt dat je minder kracht hebt en je spieren minder snel herstellen. Dat willen we natuurlijk niet. Overleg voordat je aan het pegan-dieet begint dus het liefst even met je huisarts of diëtist.

Bron | Dr. Hyman, Manners, Bedrock
Beeld | Getty

Ook interessant