Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Je partner steunen tijdens het afvallen? Zo doe je dat

je-partner-steunen-tijdens-het-afvallen-zo-doe-je-dat.jpg

Als je het gewicht van je partner in een fysiek gevaarlijke richting ziet gaan wil je natuurlijk helpen. Het is moeilijk om te weten hoe je het beste kunt helpen, omdat gewicht voor de meeste mensen een zeer gevoelig onderwerp is. Dus waar begin je? En hoe kan je helpen als je partner wil afvallen?

Sommige mensen geloven in though love, iemand streng behandelen om ze op de lange termijn te helpen. Dus zeggen waar het op staat: ‘Je was aantrekkelijker toen je nog slanker was’ of ‘Je mag wel wat kilo’s kwijt’.  Hoewel dit voor sommigen kan werken als een wake-upcall, is dit een zeer slechte manier om iemand te helpen af te vallen. Schaamte zorgt zelden voor blijvende verandering. Daarnaast weet je partner vaak ook zelf wel dat hij of zij is aangekomen.

Je partner steunen bij het afvallen

Uit onderzoek blijkt dat alleen positieve invloedspogingen (zoals emotionele steun en zelf het gezonde gedrag toepassen) een gewenste invloed hebben op gezondheidsgedrag. Daarentegen heeft het uiten van negatieve opmerkingen en aandringen een negatief effect op gedragsverandering. Het kan zorgen voor een lager zelfbeeld en toegenomen stress bij de ander.

‘Ik maak me zorgen’

Houd de discussie gericht op gezondheid. Zinnen die gericht zijn op het lichaam of de eetgewoonten kunnen ervoor zorgen dat je partner zich aangevallen voelt. Zeg geen dingen als: ‘Je blijft aankomen’, of ‘Ik merk dat je ’s avonds veel snoept.’ Spreek met liefde en respect. Een uitdrukking als: ‘Ik maak mij zorgen over je gezondheid’ is een respectvollere manier om je bezorgdheid te uiten.

Het goede voorbeeld geven

Zelf met een zak chips op de bank zitten terwijl je partner sport of aan de salade zit, is ook een slecht idee. Van relatiepartners is aangetoond dat ze in de loop van de tijd zowel positieve als negatieve gezondheidsgewoonten uitwisselen. Dit zien we terug in meerdere gezondheidsgerelateerde factoren, waaronder roken, alcoholgebruik, beweging en voedingskeuzes. Mannen en vrouwen hebben meer kans op een positieve verandering in gezondheidsgedrag als hun partner dat ook doet.

Lees ook:
Diëtist legt uit: dit is waarom afvallen moeilijker is bij overgewicht

Samen gezond

Probeer daarom samen aan een gezonde levensstijl te werken. Evalueer jezelf, kijk of je gewoontes ook zijn verslechterd en benader het onderwerp vanuit een ‘wij’-probleem: ‘We moeten meer sporten’ of ‘We moeten beter eten’.  Nieuwe gezonde recepten koken, samen wandelen in plaats van tv kijken en ’s avonds gezonde snacks op tafel zetten. Focus samen op positieve veranderingen en niet op dingen die je partner moet laten. Bied aan om een aperitief of een dessert te delen als je uit eten gaat. Dit geeft op subtiele wijze een boodschap naar je partner dat jullie samen gezondere eetgewoonten creëren.

Loslaten

Als je partner zijn of haar gewicht niet met je wil bespreken, laat het probleem dan los. Het bespreken van iemands gewicht is een uiterst persoonlijke en gevoelige kwestie. En onthoud: alleen omdat je partner niet over afvallen wil praten, wil dat nog niet zeggen dat ze er niet aan denken of er met iemand anders over praten.

Desiré van der Kruk

Desiré van der Kruk (25) heeft na het behalen van haar bachelor voeding en diëtetiek online diëtistenpraktijk jouwfoodplan.nl opgericht, waar je terecht kunt voor e-consulten en voedingsschema’s op maat. Daarnaast schrijft ze graag artikelen over voeding en gezondheid. Volg haar op Instagram of Facebook voor meer info, tips & tricks.

Tekst | Desiré van der Kruk
Beeld | Getty Images
Foto | Privébeeld Desiré van der Kruk

Ook interessant