Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dít kun je het beste doen als je partner later naar bed wil dan jij

partner-later-naar-bed.jpg

Een opvallende mogelijke oorzaak waarom veel van ons te laat naar bed gaan en dus te weinig nachtrust krijgen? Omdat we een geliefde hebben met een ander slaapritme. Gaat je partner aanzienlijk later of juist eerder naar bed dan jij? Dan kan het zijn dat jij daarom ook niet gaat slapen op het moment dat je daar eigenlijk aan toe bent.

Hoe los je dit probleem op? Slaapexpert Alies Coster vertelt het.

Slaap-waakritme

Iedereen is anders en zo heeft ook iedereen een ander natuurlijk slaap-waakritme. Dat zijn de tijden waarop je biologisch geprogrammeerd bent om te gaan slapen en om wakker te worden. Er bestaan typische ochtendmensen, maar je kan ook een nachtuiltje zijn of daar juist tussenin zitten. Je functioneert het beste wanneer je je aanpast aan je natuurlijke bioritme. Zo zal een nachtuil op een simpele concentratietaak in de avond beter presteren dan een vroege vogel. En andersom zie je dat in de ochtend, natuurlijk.

Slaapkwaliteit

Ook voor slapen geldt dat je dat het beste doet op de tijden waarop je lichaam dat van nature het liefste doet. Als een vroege vogel en een nachtuil beide van twee uur ’s nachts tot tien uur ’s ochtends slapen, dan zie je dat de slaapkwaliteit van de nachtuil beter is. Zijn of haar lichaam is daar namelijk van nature beter op geprogrammeerd. De vroege vogel zal minder lang en minder diep slapen, wanneer hij of zij laat naar bed gaat. En dat kan dan weer een verklaring zijn voor wat ogenschijnlijk onverklaarbare vermoeidheidsklachten overdag zijn.

Verschillen in slaap-waakritme

Het natuurlijke slaap-waakritme verschilt per leeftijd, en ook tussen de seksen. Gemiddeld worden mensen naarmate ze ouder worden steeds vroeger moe (en staan ze van nature aanzienlijk eerder op). Ook ligt het natuurlijke ritme over het algemeen een stuk eerder bij vrouwen: zij gaan liever vroeg naar bed en staan vaak eerder op.

Wanneer jouw biologische slaap-waakritme verschilt van de persoon met wie je samen slaapt en weer opstaat, kan dat dus best lastig zijn. Als je partner een nachtuil is en graag later naar bed gaat, terwijl jij juist graag vroeg onder de wol kruipt, bijvoorbeeld. Of als een van jullie twee in shiften werkt en daarom op een ander tijdstip naar bed gaat. Dan kunnen er moeilijkheden ontstaan: niet alleen op het gebied van slaap, maar ook in jullie relatie. Soms gaan deze twee zelfs hand in hand. Gelukkig kun je aan beide aspecten wat doen.

Quality time met je partner

Een fijne relatie draagt bij aan een goede nachtrust, maar het hebben van verschillende tijden waarop jullie moe of juist energiek zijn, gooit nog weleens roet in het eten. Voorop staat dat een verschillend slaapritme geen invloed mag hebben op jullie relatie of seksleven. Ga daarom in gesprek met je partner, respecteer elkaars slaapschema en praat over hoe jullie samen voldoende waardevolle tijd voor elkaar kunnen waarborgen. Quality time vind je in de kleinste dingen. Samen een kop koffie drinken of een (bord)spel spelen brengt al een positief effect teweeg. Ook heeft een fijn seksleven een stimulerend effect op je relatie.

Een fijn seksleven

Dat laatste, een fijn seksleven wordt nogal eens verstoord door een verschillend slaapritme, zo vertelt seksuologe Astrid Kremers. Een vaak gemaakte fout is om te denken dat je seks alleen kan hebben in bed of in de avond. Dan is het dus lastig als je partner later of juist veel eerder naar bed gaat. Het inplannen van tijd voor elkaar helpt om te voorkomen dat je relatie en je slaapkwaliteit lijden onder jullie verschillende bedtijden. Of geplande seks niet wat onnatuurlijk overkomt? Op die vraag antwoordt Kremers met een glimlach: “Geplande seks is beter dan geen seks”.

De ‘anderhalf uur-regel’

Het samen brainstormen over een oplossing kan best even uitproberen en oefenen zijn. Het ene stel wil koste wat kost samen gaan slapen en kiest voor een powernap in de middag voor de vroege vogel, zodat diegene het langer volhoudt ’s avonds. Het andere stel vindt het fijn om eerst samen een tijdje in bed te liggen, waarna de één gaat slapen en de ander nog even zijn ding gaat doen. Wanneer je kiest voor deze laatste optie, spreek dan wel de ‘anderhalf uur-regel’ af met de partner die later naar bed gaat. Dat wil zeggen dat hij of zij de eerste anderhalf uur niet in de slaapkamer komt, terwijl de ander in slaap probeert te vallen.

Gemiddeld is dat namelijk de tijd die je nodig hebt om in je diepe slaap terecht te komen. Als je daarvoor gestoord wordt, moet je weer ‘opnieuw’ beginnen en dat kan tot frustratie leiden. En daar zit je natuurlijk niet op te wachten binnen je relatie. Mocht deze regel niet lukken, houd dan rekening met je partner door niet naar binnen te stampen, minimaal licht te gebruiken en de deur zachtjes dicht te doen.

Probeer uit wat werkt

Best wat geregel zo, maar als je eenmaal je weg gevonden hebt in een nieuw ritme, plukken zowel jij als je partner de vruchten van een goede nachtrust en een fijne relatie. Om nuance in het regime aan te brengen zou je er tenslotte nog voor kunnen kiezen om in het weekend een andere manier aan te houden, dan doordeweeks. Probeer uit wat voor jullie werkt en maak zo het beste van je relatie, je seksleven en je slaapkwaliteit, ondanks jullie verschillende bedtijden. Dat je partner of jij graag later naar bed gaat, hoeft écht geen obstakel te zijn.

Verschuif je slaapritme

Mocht je verschillende bedtijden echt niet zien zitten, dan is er wel een trucje om toch nog zoveel mogelijk uit je nacht (en dag) te halen. Hoewel je chronotype – dat bepaalt of je een nachtuil of vroege vogel bent – bepaald is door je genen en je dat niet kunt veranderen, kun je er wel mee omgaan en het beste ervan maken. Een betere slaapkwaliteit en het hebben van meer energie in de ochtend bereik je door handig om te gaan met (dag)licht. Donkerte zorgt er namelijk voor dat je lichaam zich klaarmaakt voor de nacht. En (blauw) licht maakt je ’s ochtends energiek.

Als je structureel het blauwe licht dempt in de avond en ook elke dag zorgt voor daglicht wanneer je wakker wordt, kan je zo een stabiel slaap-waakritme creëren die gelijkloopt met die van jouw partner. Zorg wel voor de mogelijkheid om voldoende slaapuren te maken voor een optimaal effect. Door deze lichtbril van Propeaq elke dag op dezelfde tijden een halfuur op te doen, creëer je zo’n stabiel ritme waardoor je meer uit je nachten, je dagen en je relatie haalt. Weten hoe zo’n bril precies werkt? Stel je vraag persoonlijk via Instagram aan slaapexpert Alies Coster.

Partner later naar bed? Géén probleem

Een ander slaapritme dan die van je partner kan zorgen voor problemen in je relatie, seksleven of nachtrust, maar dat hoeft écht niet. Blijf met je partner in gesprek over mogelijke oplossingen, waardoor jullie genoeg waardevolle tijd voor elkaar hebben en je beide voldoende kunt slapen. Accepteer jullie verschillende bedtijden, zorg dat je je beide prettig voelt bij de oplossing en gun jezelf de tijd om nieuwe dingen uit te proberen.

Meer lezen van Alies?

alies coster

Uitgerust, productief en energiek je dag door? Psycholoog en slaapexpert Alies Coster schrijft voor Margriet en is eigenaar van Sucsleep. Ze helpt anderen aan een fijne nachtrust, door middel van workshops en online trainingen. Via haar Instagrampagina inspireert zij je over slaap, rust en je mindset hierin.

Tekst | Slaapexpert Alies Coster
Illustratie | Getty Images
Foto | Privébeeld Alies Coster

Ook interessant