Gezondheid

Dit zijn de voor- en nadelen van het veelbesproken paleodieet

dit-zijn-de-voor-en-nadelen-van-het-veelbesproken-paleodieet.jpg

Ken je het paleodieet al? Het wordt ook wel het oerdieet genoemd en is geen manier om zo veel mogelijk af te vallen, maar juist een verandering van levensstijl. Sommigen zweren bij het paleodieet, maar echt zonder risico is dit dieet niet.

We hebben alles wat je wilt weten over dit dieet voor je op een rijtje gezet.

Het paleodieet

Het paleodieet is een dieet waarin je eigenlijk net zo eet als onze verre voorouders deden, in de oude steentijd. De filosofie daarachter is dat ons lichaam niet veranderd is sinds die tijd, en ons DNA dus helemaal aangepast is op die soort van voeding. Vandaar dat dit dieet ook wel het oerdieet of caveman-dieet genoemd wordt. Toch is er wel wat kritiek op die namen. Er is namelijk nog geen wetenschappelijk bewijs dat aantoont hoe onze verre voorouders eigenlijk écht aten. Ook is er weinig bewijs dat het DNA van de mens niet veranderd is, en is onze darmflora volgens specialisten zeker niet meer gewend om te eten zoals ze toen deden.

Wat mag je wel en niet eten?

Bij het paleodieet eet je dus net als je verre voorouders, waardoor eigenlijk alle verwerkte en kant-en-klare producten meteen afvallen. Aanbevolen voedingsmiddelen zijn dan ook vooral vlees, vis, groente, fruit, eieren en noten en zaden. Maar niet alle soorten groente zijn toegestaan, want alles in de nachtschadefamilie valt ook af. Daarom moeten mensen met een paleodieet ook aardappelen, tomaten, paprika’s en pepers links laten liggen. Ook zout en suiker zijn verboden, net als granen, melkproducten en peulvruchten. Net als bij het ketodieet en het koolhydraatarme dieet ligt bij het paleodieet de focus vooral op vetten en eiwitten in plaats van koolhydraten.

Lees ook: Voedingscentrum: mannen moeten veel minder vlees gaan eten

De voordelen van het paleodieet

Het dieet is veelbesproken en heeft veel voorstanders, maar ook een hoop tegenstanders. Het grootste voordeel van het paleodieet is dat je weinig traditioneel ongezonde voeding eet. Je laat suiker staan, eet weinig bewerkte voeding en geraffineerde koolhydraten. Koekjes, chips en snoep passen niet in dit dieet, en we weten allemaal dat die niet gezond zijn. Ook eten veel Nederlanders te veel zout, mede door al die bewerkte producten. Ook dat gebeurt niet wanneer je een paleo-levensstijl hebt. Daarnaast eten mensen die dit dieet volgen meer noten, zaden en groeten, waar goede voedingsvezels en gezonde vetten in zitten.

De nadelen van het paleodieet

Aan de andere kant zou het paleodieet ook veel nadelen hebben. Het paleodieet beveelt om veel rood vlees te eten. Dat zorgt voor voldoende eiwitten, maar dat kan volgens het Voedingscentrum ook grote nadelen hebben. Zo kan het de kans op darmkanker vergroten, en krijg je daardoor eerder een beroerte of hoge bloeddruk. De World Health Organisation classificeert rood vlees als ‘mogelijk kankerverwekkend’, waardoor het volgens hen iets is waarvan je niet veel zou willen eten. Verder kun je op lange termijn ook een tekort krijgen aan voedingsstoffen wanneer je het paleodieet volgt. Door het vermijden van graanproducten en zuivel kun je bijvoorbeeld een tekort krijgen aan calcium, jodium en vitamine D. Wanneer je het paleodieet wilt volgen, wordt daarom ook aangeraden om dit te doen onder begeleiding van een specialist, zoals een diëtist of voedingsdeskundige.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Voedingscentrum, Jasper Alblas, AD
Beeld | iStock

Ook interessant