Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Hoe pak je ondergewicht aan?

hoe-pak-je-ondergewicht-aan.png

Niet alleen overgewicht kan een probleem zijn voor je gezondheid. Met een te laag gewicht kun je een tekort krijgen aan voedingsstoffen, die je nodig hebt om gezond en fit te blijven. Het Voedingscentrum geeft tips om ondergewicht aan te pakken!

Denk je dat je ondergewicht hebt en wil je aankomen? Check dan eerst je BMI (Body Mass Index) met een BMI-meter.

Aankomen of afvallen

Krijg je met eten en drinken meer energie (calorieën) binnen dan je verbrandt door de dag heen, dan word je op den duur zwaarder. Andersom geldt het ook: je valt af als je langere tijd meer energie verbrandt dan de hoeveelheid energie die je binnenkrijgt met eten en drinken.

Geen slagroomkuur

Om aan te komen zul je enige tijd meer energie moeten binnenkrijgen dan je verbrandt. Dat betekent niet dat je nu onbeperkt naar snacks en snoep kunt grijpen om op gewicht te komen. Ook voor magere mensen zijn maaltijden met bijvoorbeeld veel verzadigd vet ongezond. Een zogenoemde ‘slagroomkuur’ raadt het Voedingscentrum daarom af.

Meer tussendoor, maar dan wel verantwoord

Op gewicht komen is een kwestie van geduld hebben. 1 kilo erbij in 3 tot 4 weken is al een goed resultaat. Het beste om aan te komen is vaak en voldoende eten, dus ook vaker iets tussen de hoofdmaaltijden door. Ter inspiratie een paar suggesties voor tussendoortjes die naast calorieën ook vitamines en mineralen leveren:

– Cracker, toastje of knäckebröd, belegd  30+-kaas met tomaat of augurk, met vis (mag ook uit blik), plakjes avocado
– Banaan
– Krentenbol
– Tosti met 30+-kaas, ham en plakjes ananas of appel
– Handje ongezouten noten
– Soep met stukjes kip of soepballetjes, groente en vermicelli, met volkoren stokbrood

Meer eetlust

Het is belangrijk om ‘trek’ te hebben. Hieronder vind je 3 tips om je eetlust te bevorderen, zodat je meer kunt eten.

1. Eet niet te vet. Te vet eten remt de eetlust, terwijl het juist de bedoeling is vaak iets te eten.
2. Friszure gerechten stimuleren vaak de eetlust, zoals een glas vruchtensap of tomatensap of een paar partjes fruit. Ook een kop bouillon een half uur voor de warme maaltijd kan de trek op gang brengen.
3. Zorg voor een goede voorraad boodschappen in huis. Zo is er altijd iets te eten, ook voor tussendoor.

Bron: Voedingscentrum

Ook interessant