Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

5 manieren om vermoeide ogen te voorkomen tijdens lockdown

5-manieren-om-vermoeide-ogen-te-voorkomen-in-lockdown.jpg

Een vergadering via Teams, met vriendinnen borrelen via FaceTime en lekker Netflixen: tijdens de lockdown brengen we veel tijd door kijkend naar een scherm. Maar al dat blauwe licht kan zorgen voor rode, jeukende ogen van vermoeidheid. Hoe voorkom je die vermoeide ogen tijdens de lockdown?

Specialisten geven vijf tips om met gezonde ogen de coronapandemie door te komen. Bij aanhoudende oogklachten is het óók nu verstandig om naar een opticien of oogarts te gaan.

1. Zorg dat je voldoende knippert

Met je ogen knipperen doe je in principe automatisch, maar het is belangrijker dan je misschien denkt. Eigenlijk kun je het vergelijken met de ruitenwissers op je auto. Ze zorgen dat stof en viezigheid niet in je ogen terecht komen en maken met je traanvloeistof de ogen schoon. Daarnaast zorgt knipperen dat je ogen niet uitdrogen en je zicht scherp blijft. Heel belangrijk dus. Maar als we naar een scherm kijken, kun je onbewust vergeten te knipperen. Ook is het zo dat als we knipperen, we dat niet zo effectief doen als op andere momenten. En daardoor kunnen je ogen droger worden, gaan jeuken en kunnen er op langere termijn sneller ontstekingen ontstaan. Probeer dus af en toe even weg te kijken van je scherm en even de tijd te nemen om je ogen te sluiten.

2. Volg de 20-20-20 regel

“De spieren in en rondom je ogen ontspannen is cruciaal voor je ooggezondheid”, zegt optometrist Daniel Hardiman-McCartney tegen BBC. Hij doelt daarmee op de 20-20-20 regel: kijk elke twintig minuten, naar iets wat ongeveer twintig feet (zes meter) van je vandaan staat, voor twintig seconden. Daarmee voorkom je dat je ogen overwerkt raken en je dus de symptomen van vermoeide ogen krijgt tijdens deze lockdown.

Dat we sneller vermoeide ogen hebben tijdens lockdown, komt volgens Hardiman-McCartney ook omdat we onze dagelijkse trip van en naar werk vaak missen. Of je nu loopt, rijdt of fietst: je focust je in die periode vaak op wat er verderop gebeurt. Je ogen ontspannen dan onbewust meer, waardoor die kleine spiertjes in je ogen ook wat tot rust komen. Omdat we die tijd nu missen, is het volgens de optometrist dus belangrijk de 20-20-20-regel toe te passen.

Lees ook:
Zó voorkom je hoofdpijn als je de hele dag achter de computer zit

3. Zet het lettertype nét wat groter

Ook het vergroten van het lettertype is een goede optie om vermoeide ogen tijdens lockdown te voorkomen. Dat we zere ogen krijgen van een laptop of smartphone, komt volgens optometrist en professor Shahina Pardhan doordat de tekst zo klein is. Hoe groot de tekst dan wel moet zijn? Volgens de specialist is er geen ideale maat die voor iedereen werkt. Je kunt het beste dus een paar soorten uittesten, om te zien wat voor jou het meest comfortabel is. Ook raadt ze aan de helderheid van je scherm af te stellen op hoe donker of juist licht het om je heen is. Probeer bijvoorbeeld niet op een heel fel scherm te werken in een donkere kamer; dat vinden je ogen niet prettig.

4. Zorg dat je scherm op de goede afstand staat

En naast de helderheid van je scherm, is het ook belangrijk dat ‘ie op de goede afstand staat. Vooral als je langere tijd naar een laptop of computerscherm kijkt, kun je deze het beste ongeveer op één armlengte afstand zetten. Zo’n veertig tot 75 centimeter vanaf je gezicht dus. Bij een laptop kan dat soms lasting zijn; daarom raden specialisten een los toetsenbord aan. Als je scherm te dichtbij staat, weet je volgens professor Pardhan eigenlijk wel zeker dat je vermoeide ogen krijgt tijdens deze lockdown. Je oogspieren moeten zich dan namelijk constant aanspannen en ook je nek zit niet in de goede houding. Probeer naast de juiste afstand ook te zorgen dat er geen direct licht op je scherm valt, om te voorkomen dat je daarom met je ogen knijpt.

5. Ga regelmatig naar buiten

“Voor gezonde ogen is het essentieel dat je regelmatig een break neemt van je scherm”, zegt progessor Mariya Moosajee van University College London tegen de BBC. Het geeft je ogen de kans om even goed te knipperen en om even ontspannen in de verte te kijken. En dat kun je beter doen door regelmatig even kort te pauzeren, dan door één lange pauze te nemen op een dag. En dat is niet het enige voordeel van frisse lucht op de dag: ook op de rest van je fysieke én mentale gezondheid heeft af en toe wat frisse lucht een positieve impact. Ga je naar buiten? Laat je telefoon dan thuis of veilig in je jaszak.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | BBC
Beeld | Getty Images

Voice Uitdaging

Nu we allemaal meer thuis zitten, beginnen de dagen soms een beetje saai te worden. Daar hebben we iets leuks op bedacht: de Margriet Mini Challenge. Krijg dagelijks een inspirerende uitdaging voor thuis die je dag net een beetje leuker maakt. Hoe? Simpel! Praat met Margriet via je Google Home óf de gratis Google Assistent op je telefoon of tablet. Klik hier om direct jouw eerste uitdaging te krijgen. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant