Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Van tintelingen tot gevoelloosheid: zo schadelijk is een overschot aan vitamine B6

overschot-vitamine-b6-schadelijk.jpg

Van vitamine A tot K: er zijn een hele hoop vitamines die belangrijk zijn voor je lichaam. Zo ook vitamine B6. Dit heb je nodig voor je stofwisseling en vooral bij de opbouw en afbraak van aminozuren. En die aminozuren vormen weer de bouwstenen voor eiwitten. Daarnaast heb je deze vitamine nodig voor bloedaanmaak, groei, hormonen en voor een goede werking van je zenuwstelsel en immuunsysteem. Een hele waslijst aan voordelen. Toch kan een overschot aan vitamine B6 schadelijk zijn. 

Maar wanneer heb je te maken met een overschot en voor welke klachten moet je uitkijken?

Een schadelijk overschot aan vitamine B6

Vitamine B6 is belangrijk voor je lichaam, maar een overschot kan ook schadelijk zijn. In Europa is er daarom door de Europese Voedselveiligheidsautoriteit EFSA een veilige bovengrens van 25 milligram per dag ingesteld. Omgerekend is dat zo’n 10 kilo aardappelen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor een volwassenen om gezond te blijven is 1,5 milligram per dag. 

Symptomen bij een overschot

Krijg je toch een lange tijd dagelijks te veel vitamine B6 binnen, dan kan dat je zenuwstelsel aantasten. Hierdoor kun je last krijgen van de onderstaande symptomen:

  • Gevoelloosheid
  • Tintelingen
  • Ernstige zenuwpijn in handen en voeten (perifere neuropathie)

Toch hoef je met een hoge vitamine B6 waarde in je bloed niet altijd neuropathische klachten te krijgen en andersom kun je dit soort symptomen ook ontwikkelen als je geen hoge B6 waardes hebt. Als je bijvoorbeeld vitamine B6 bijslikt zou dit in combinatie met andere medicatie voor klachten kunnen zorgen. Daarnaast kan een teveel aan vitamine B6 mogelijk ook een tekort aan vitamine B12 versterken.

Lees ook: Welke vitamine D is het beste? Déze soorten zijn er en dit doen ze

Een teveel aan vitamine B6 voorkomen 

Vitamine B6 zit in vlees, vis, eieren, melk, melkproducten, kaas, brood en graanproducten, aardappelen, peulvruchten en groente. Volgens het Voedingscentrum krijg je voldoende vitamine B6 binnen als je volgens de Schijf van Vijf eet en is het niet mogelijk om bij normale voeding een overschot binnen te krijgen. Dit kan dus alleen gebeuren als je te veel vitaminesupplementen gebruikt of supplementen slikt met een te hoge vitamine B6 waarde. Er worden bijvoorbeeld nog steeds vitamine B6 supplementen verkocht die meer dan de wettelijke maximale hoeveelheid bevatten.

Als je gezond en gevarieerd eet is het voor de meeste mensen niet nodig om dit soort supplementen te slikken. Gebruik je het toch? Neem dan altijd minder dan 1,5 milligram per dag via een supplement en overleg eventueel met een arts voor je hier aan begint. Heb je klachten die lijken op de symptomen bij een overschot van vitamine B6? Neem dan contact op met de huisarts. 

Bron | Voedingscentrum, Gezondheidsnet
Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant