Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Waarom je tijdens de overgang meer last kunt krijgen van botontkalking

botontkalking-overgang.jpg

Bij de menopauze denk je waarschijnlijk aan de standaard kwaaltjes zoals opvliegers, nachtelijk zweten en stemmingswisselingen. Maar wist je ook dat je tijdens de overgang meer last kunt krijgen van osteoporose, oftewel botontkalking? 

En kun je ook iets doen om dit zoveel mogelijk te voorkomen? 

Botontkalking tijdens de overgang 

Dat je tijdens de overgang last kunt krijgen van botontkalking, dat heeft te maken met een verandering van je hormonen. Je botten worden namelijk voor een groot deel beschermd door de vrouwelijke hormonen progesteron en oestrogeen. Tijdens en na de overgang nemen die hormonen af, waardoor je botten dus ook minder goed beschermd zijn. Hierdoor is de kans op botontkalking of botafbraak groter. Je botten kunnen hier op den duur dusdanig zwak door worden dat je ze veel makkelijker breekt. 

Kun je botontkalking voorkomen? 

Doordat je vrouwelijke hormonen tijdens de overgang afnemen lijkt het misschien lastig om botontkalking tegen te gaan. Toch kun je je botten wel een handje helpen. Dat doe je met calcium en vitamine D. Dat is een belangrijke combinatie, want calcium versterkt je botten, en vitamine D helpt weer bij de opname van calcium. Vitamine D maak je zelf aan met zonlicht, maar dit zit daarnaast ook in vette vis, vlees, eieren, margarine, halvarine, bak- en braadproducten en volvette kaas. Calcium vind je in melk, melkproducten, kaas, groene groenten zoals boerenkool en spinazie en in volkorenbrood. 

Producten met veel dierlijke eiwitten, suiker, cafeïne, natrium en alcohol kunnen de opname van calcium juist verstoren. Pas daarom op dat je hier niet te veel van binnenkrijgt.

Hormonen om botontkalking tegen te gaan 

Daarnaast krijgen vrouwen tijdens de overgang vaak ook hormonen voorgeschreven, die botontkalking tegen moeten gaan. Ook zijn er voedingsmiddelen met stoffen die een hormoonachtige werking hebben die lijken op oestrogeen. Dat worden fyto-oestrogenen genoemd. Dit zit bijvoorbeeld relatief veel in lijnzaad, soja en sojaproducten. Daarnaast zit het ook in bloemkool, spruitjes en broccoli. Je kunt er ook voor kiezen om voedingssupplementen met fyto-oestrogenen te gebruiken. Deze vind je bij de apotheek en drogist. 

Lees ook:
Klachten door de overgang: wel of geen hormoontherapie?

Blijf bewegen 

Als laatste is het goed om voldoende te blijven bewegen om botontkalking te voorkomen. Het gaat hierbij vooral om een vorm van bewegen waarbij je je botten belast. Dat zijn onder andere wandelen, hardlopen, dansen, tennissen, traplopen en tuinieren. Hierbij stimuleer je de botstofwisseling. Fietsen en zwemmen hebben minder effect, omdat dit je botten veel minder belast. Maar dit is wel weer goed om je spieren en gewrichten soepel te houden. 

Bron | Gezondheidsnet, Voedingscentrum
Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant