Gezondheid

7 tekenen dat je te snel veroudert (en wat je ertegen kunt doen)

7-tekenen-dat-het-ouder-worden-te-snel-gaat-en-wat-je-ertegen-kunt-doen.jpg

Ouder worden is onvermijdelijk en – in tegenstelling tot wat cosmeticamerken je willen doen geloven – helemaal niet erg. Maar te snél ouder worden, dat wil natuurlijk niemand.

Het verouderingsproces is niet te stoppen, maar gelukkig wel te vertragen.

Ouder worden

Het is niet zo gek dat we steeds vaker last krijgen van versnelde veroudering: we hebben drukke banen, slapen niet altijd even goed, moeten altijd bereikbaar en online zijn en eten net iets te vaak ongezond. Maar hoe weet je of al deze stress en druk je lichaam veroudert? De onderstaande zeven signalen kunnen betekenen dat het tijd is om een stapje terug te doen.

  1. Je hebt veel vet op je taille

    Veel experts geloven dat het BMI-systeem tekortschiet, omdat deze berekening geen rekening houdt met wáár het vet zich op het lichaam bevindt. Een beetje vet op de heupen kan bijvoorbeeld geen kwaad, maar vet op de taille is wél iets om je zorgen over te maken.Vet op deze plek staat namelijk in verband met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en diabetes type 2, waaraan je beide vervroegd kunt overlijden.

    De oplossing: als je last hebt van (veel) vet op je taille, is het tijd om meer te gaan bewegen (en gezonder te eten). Dit betekent niet dat je jezelf per se moet inschrijven bij de plaatselijke sportschool: drie keer in de week een wandeling van een half uur maken is bijvoorbeeld vaak al genoeg om buikvet te verminderen. Of pak wat vaker de fiets en de trap.

  2. Je hebt een droge, doffe of geïrriteerde huid

    Als je huid niet meer zo straalt als normaal, dan probeert het je iets te vertellen. Onze huid is namelijk een reflectie van onze gezondheid. Stress, slaapproblemen, een slecht dieet en te veel zon zijn allemaal terug te zien aan onze huid. Deze oorzaken geven je niet alleen huidproblemen, maar zorgen ook dat de cellen in je lichaam sneller verouderen.

    De oplossing: haal de bezem door je leven. Ga eerder naar bed, eet gezonder en probeer stress zo veel mogelijk te vermijden. De zonnebank kun je beter links laten liggen en veel water drinken helpt om je huid weer stralend te krijgen.

  3. Je zit de hele dag

    ‘Zitten is het nieuwe roken’ is een waarschuwing die je steeds vaker hoort. Hoewel het risico misschien niet helemaal even groot is, is het wel zeker dat de hele dag zitten niet goed is voor je gezondheid. Als je meer dan zes uur per dag zit, kan het zijn dat je bloedcirculatie vermindert, waardoor je een groter risico loopt op diabetes, obesitas, depressies en bepaalde vormen van kanker.

    De oplossing: in plaats van één of twee keer per week te gaan sporten, kun je beter meer beweging in je dag brengen. Maak een wandeling tijdens de lunch, doe om het uur een paar rek- en strekoefeningen, neem de trap in plaats van de lift en loop een rondje tijdens telefoontjes.

  4. Je bent constant moe

    Af en toe een slechte dag hebben is niet erg, maar je constant moe en verdwaasd voelen, dat is niet normaal. Vaak is onze vermoeidheid een direct gevolg van een slecht slaapritme of ongezond dieet. En het is vaak een vicieuze cirkel: hoe minder energie we hebben, hoe meer ons lichaam gaat vragen om dingen als suiker om die snelle energieboost te krijgen. Op de lange termijn helpt dit helaas niet.

    De oplossing: zorg dat je tussen de zeven en negen uur slaap per nacht krijgt. Zorg er daarnaast voor dat je genoeg gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt die je genoeg energie geven om de dag door te komen, maar ook je bloedsuikerspiegel in balans houden. Denk hierbij een vezels en vitamines.

  5. Je ogen zijn rood en geïrriteerd

    Rode en geïrriteerde ogen kunnen wijzen op een slaaptekort of dat je te veel tijd achter een beeldscherm doorbrengt. Maar het kan ook een teken zijn van een serieuzer probleem, namelijk dat je last hebt van een chronische ontsteking. Vooral wanneer je ogen niet reageren op normale oplossingen zoals oogdruppels, kunnen deze symptomen een reden zijn om je zorgen te maken.

    De oplossing: zorg ervoor dat je genoeg ontstekingsremmend voedsel binnenkrijgt. Hierbij kun je denken aan groene groenten, zaden en noten met omega 3, olie, en superfoods als knoflook, gember en blauwe bessen. Wanneer het probleem blijft aanhouden, kun je het beste even naar de huisarts gaan.

  6. Je stoelgang blijft veranderen

    Als je vaak last hebt van darmproblemen zoals constipatie of diarree, of een altijd een opgeblazen buik hebt, dan proberen je darmen je iets te vertellen. Het kan zijn dat je bepaalde voedingsstoffen niet goed verdraagt, maar ook dat je te ongezond eet of niet genoeg vezels binnenkrijgt. Het is belangrijk de problemen zo snel mogelijk te verhelpen, want darmproblemen kunnen leiden tot grotere problemen zoals chronische ontstekingen.

    De oplossing: vezels, vezels, vezels! Je darmen worden er gewoon heel erg blij van. Groene groenten, peulvruchten, noten, fruit en volkoren pasta mogen allemaal op het menu.

  7. Je bent vergeetachtig of hebt geen concentratie

    Naarmate je ouder wordt, zullen je hersenen ook minder goed functioneren. Maar wanneer je al op een (te) jonge leeftijd last krijgt van concentratieproblemen en vergeetachtigheid, kan dat een teken zijn dat er iets mis is. Stress, slaaptekort en een slecht dieet kunnen allemaal de oorzaak zijn.

    De oplossing: daar zijn we weer, maar goed slapen en gezond eten zijn toch écht de manier om het verouderingsproces te vertragen, ook dat van je hersenen.

Bron | MindBodyGreen
Beeld | iStock

Ook interessant