Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dít is volgens een hormoonexpert het beste dieet voor je hormonen

dit-is-volgens-een-hormoonepert-het-beste-dieet-voor-je-hormonen.jpg

Zie je de bomen door het bos niet meer als het gaat om wat nu gezonde voeding is? Dan ben je zeker niet de enige: er lijkt inmiddels óveral wel een verschillend dieet voor te zijn. Maar wat is nu eigenlijk het beste dieet voor je hormonen?

Volgens hormoonexpert Ralph Moorman moeten we eigenlijk eten, zoals onze verre voorouders dat deden. Hij legt uit waarom.

Eten zoals in de prehistorie

Eet zoals de natuur het bedoeld heeft; dat is mijn allerbelangrijkste vuistregel wat voeding betreft. Hoewel het makkelijk is om een kant- en klaarmaaltijd met toegevoegd zout en suiker op tafel te zetten, is dat toch écht niet de beste optie. Je lichaam is namelijk afgestemd op de natuurvoeding van onze verre voorouders, in de prehistorie. De mens leefde toen als jager-verzamelaar en at noten, vruchten (vooral in de zomer), bladeren, kruiden, wortels, knollen, wild, gevogelte, eieren, schaaldieren en vis. Alles onbewerkt en zonder toevoegingen. Op basis van deze voeding zijn onze genen gedurende miljoenen jaren gevormd.

Lees ook:
Hormoonexpert vertelt: zó beïnvloeden je hormonen je gewicht

Veranderingen in dieet

Maar terwijl onze genen nu vrijwel precies zijn zoals ze in de prehistorie waren, is onze voeding in de afgelopen tweehonderd jaar juist totaal veranderd. We zijn opeens veel meer suiker en andere geraffineerde, voorverpakte producten gaan eten, in plaats van gezonde natuurvoeding, zoals we al die eeuwen geleden deden. We moeten meer terug naar de basis, naar een natuurlijk dieet, om zo goed mogelijk voor ons lichaam én onze hormonen te zorgen. Onze klieren zijn gemaakt om voor die producten de juiste hoeveelheden hormonen aan te maken, niet voor het Westerse dieet dat veel mensen nu hebben.

Gezonde keuzes maken

Ik verwacht natuurlijk niet dat je als een holbewoner de wildernis intrekt om eetbare planten te zoeken en op konijntjes te gaan jagen, maar het is heel goed mogelijk om in de supermarkt voeding te kiezen die aan de ‘wetten van de oertijd’ voldoet. Een appel is natuurlijker dan appelmoes, een stukje kip is natuurlijker dan een kroket en een verse, knapperige salade is beter dan suf gekookte groente in een kant- en klaarmaaltijd.

Vijf tips

  1. Kies producten die zo weinig mogelijk zijn bewerkt; ga juist voor de dingen die lekker vers zijn.
  2. Eet gevarieerd. Zo krijg je niet te veel van de slechte stoffen binnen, zoals suikers en zout, en niet te weinig goede voedingsstoffen, zoals vitaminen en mineralen.
  3. Kies zo veel mogelijk producten die vezelrijk zijn, geen toegevoegde suikers bevatten en de bloedsuiker maar langzaam laten stijgen. Denk bijvoorbeeld aan volkoren producten, bruine rijst en veel groenten.
  4. Ontdek samen met een specialist welke voeding jij goed kunt verteren en verdragen. Voedselovergevoeligheden kunnen voor uiteenlopende klachten zorgen, waaronder ook gewichtstoename.
  5. Kies als kers op de taart zo veel mogelijk voor biologische voeding. Het bevat geen chemische e-nummers én minder bestrijdingsmiddelen.

Tekst | Ralph Moorman
Beeld | Getty Images

Ralph is ingenieur levensmiddelentechnologie en verdiepte zich in de link tussen voeding en hormonen. In de afgelopen 10 jaar schreef hij hier o.a. 7 boeken over en ontwikkelde hij dé opleiding over hormonen in relatie tot leefstijl. Meer informatie: vind je op dehormoonfactor.nl  

Ook interessant