Gezondheid

Met deze tips wordt opstaan in de koude herfstmaanden een eitje

met-deze-tips-wordt-opstaan-in-de-herfstmaanden-een-eitje.jpg

De herfstmaanden zijn begonnen, wat betekent dat het steeds later licht wordt en opstaan nóg lastiger is. Het is koud en doordat het buiten nog donker is, lijkt het net alsof je midden in de nacht je bed verlaat.

Deze tips kunnen helpen om ook in de koude herfstmaanden fijn te kunnen opstaan. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

1. Ontwikkel een ritme

Houd vaste tijden aan. Wanneer jij elke dag op hetzelfde moment naar bed gaat en op hetzelfde moment opstaat, zal je biologische klok zich hieraan aanpassen. Hierdoor zal het minder lastig zijn om op tijd op te staan. Als je lichaam helemaal gewend is, kun je zelfs wakker worden voordat je wekker gaat. En dat is toch een stuk fijner wakker worden.

2. Stop met snoozen

Het kan ontzettend verleidelijk zijn, snoozen. Toch is het het beste om dit met alle macht te vermijden. Wanneer je steeds blijft snoozen, verspil je onnodig veel tijd terwijl je je na het snoozen net zo beroerd zult voelen. Dus, blijf van die snoozeknop af en sta meteen op. Vind je het toch nog lastig om meteen op te staan? Dan kan het helpen om je wekker aan de andere kant van de kamer te leggen. Als je toch opgestaan bent, kun je net zo goed je dag beginnen.

3. Weg met de duisternis

Onze hersenen associëren een donkere ruimte automatisch met slaap. Hierdoor komt het dat we het zo moeilijk vinden om in de donkere maanden op te staan. Maak je hersenen duidelijk dat het écht tijd is om wakker te worden door zo veel mogelijk licht te creëren. Hup, alle lampen in het huis aan en je bent klaar voor de dag.

4. Een goede voorbereiding…

Je ochtend is een stuk minder vervelend wanneer je je niet druk hoeft te maken. Bespaar jezelf gehaast en stress en kies de avond ervoor al wat je aan gaat trekken en wat je wil ontbijten. Zo voorkom je dat je ook uit gemakzucht snel te weinig of een ongezond ontbijt naar binnen werkt.

5. Maak de ochtend iets fijns

Normaal zijn onze ochtenden gevuld met stress, gehaast, en vooral heel veel géén zin hebben. Het opstaan wordt makkelijker als je je ochtend iets maakt om naar uit te kijken. Zet een fijne ochtendplaylist op en neem de tijd om lekker te ontbijten (ja, zelfs als je daar iets eerder voor moet opstaan).

6. Zet de verwarming aan

Een andere oorzaak van onze hekel aan uit bed komen in de winter is de temperatuur. Als je moet kiezen tussen je warme bed en de rest van je koude huis, dan weet je lichaam het wel: warmte! Zorg er daarom voor dat je zo snel mogelijk de verwarming aanzet, zodat je geen kou hoeft te lijden en je huis net zo behaaglijk voelt als je bed zelf.

7. Drink genoeg water

Het ligt niet alleen aan ons slechte humeur dat we in de ochtend eigenlijk gewoon helemaal niets willen, er zit namelijk ook een biologische reden achter. Onze hersenen hebben het in de ochtend namelijk écht zwaar, en dat komt vooral door de hoeveelheid vocht die we ’s nachts zijn verloren. Hierdoor hebben je hersenen meer moeite met wakker worden. Drink meteen na het opstaan een glas water en je zult merken dat je gelijk een stuk helderder kunt denken.

Bron | Glamour
Beeld | iStock

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel

Eenzaamheid is niet alleen een groot probleem onder ouderen, maar ook onder jongvolwassenen. Daarom heeft Margriet het initiatief Margriet Belbuddy’s in het leven geroepen: Margriet-vrijwilligers bieden een luisterend oor aan iedereen die wel een praatje kan gebruiken. Van maandag t/m vrijdag van 18.30 tot 22.00 zitten onze Margriet Belbuddy’s voor je klaar via 088 076 77 00. Kijk voor meer informatie op Margriet.nl/belbuddys.

Ook interessant