Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Kan je humeur wel een oppepper gebruiken? Kies dan (een van) deze dingen als ontbijt

kies-deze-dingen-als-ontbijt-voor-een-oppepper-van-je-humeur.jpg

Sommige mensen stappen iedere ochtend vrolijk uit bed, anderen hebben iets meer hulp nodig om de dag vrolijk te starten. Een goede kop koffie kan daar al bij helpen, maar er zijn ook bepaalde dingen bij het ontbijt die je humeur ten goede kunnen komen.

Kies een of meerdere van de onderstaande voedingsmiddelen en ervaar de voordelen zelf.

Beter humeur door je ontbijt

Voor we beginnen is het goed te zeggen dat er natuurlijk geen ‘wonderontbijt’ is dat je meteen vrolijk maakt, hoewel bepaalde ingrediënten op de lange termijn goed zijn voor een mentale gezondheid. Maar als je een beetje moe bent of geen zin hebt in de dag kan het kiezen van het juiste ontbijt je wél een boost geven. Daar gaan we:

Probiotica

Er is steeds meer bewijs dat probiotische voedingsmiddelen, zoals yoghurt, je stemming stimuleren door de samenstelling van de bacteriën in je darmen te verbeteren. Ben je geen fan van yoghurt? Voeg dan wat kimchi toe aan je roerei of drink kombucha bij je ontbijt.

Frambozen en blauwe bessen

Eet jij iedere dag frambozen en/of blauwe bessen bij het ontbijt? Ga dan vooral zo door. Frambozen zitten namelijk vol vezels, en vezels verteren langzaam in je lichaam. Dat zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. En dat is beter, want een onstabiele bloedsuikerspiegel wordt in verband gebracht met een slecht(er) humeur. Van de flavanoïden in blauwe bessen weten we dat ze je emotionele toestand verbeteren, dus sla deze ook zeker niet over bij het ontbijt.

Havermout

Een ouderwets bord havermoutpap in de ochtend is zo gek nog niet. Havermout bevat namelijk veel oplosbare vezels die – net als bessen – zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel en dus een goed humeur. Ook bevat het het stemmingsverbeterende mineraal selenium. Probeer havermout ook eens door een groente- of fruitsmoothie.

Volkoren brood

Volkoren brood is niet alleen gezond, maar bevat ook vitamine B die je energie geeft. Supplementen van deze vitamine hebben aangetoond te helpen om stress te verminderen en je humeur te verbeteren, maar het is altijd beter om vitamines in eerste instantie uit voeding te halen. Een volkoren boterham om de dag mee te beginnen is dus een goede keuze.

Avocado

Misschien serveer jij in het weekend weleens avocado bij het ontbijt, maar waarom zou je dat doordeweeks niet doen? Avocado bevat foliumzuur en een tekort aan foliumzuur wordt in verband gebracht met depressie. Om dat te voorkomen is een geprakte avocado op die volkoren boterham dus een prima idee. Avocado bevat ook veel antioxidanten, die mogelijk ook beschermen tegen een depressie.

Tomaten

Tomaat is hartstikke gezond, dat weten we, maar kan ook wonderen doen voor je humeur. Tomaten zijn namelijk rijk aan het antioxidant lycopeen en ook worden ze in verband gebracht met een mogelijk lager risico op depressie.

Gerookte zalm

Zalm is een bron van omega 3-vetzuren. Deze hebben ontstekingsremmende voordelen, kunnen een rol spelen bij de gezondheid van je hersenen én kunnen het risico op een matige tot milde depressie verminderen. Dat komt door een type omega 3-vetzuur dat in koudwatervissen, zoals zalm, voorkomt: docosahexaeenzuur (DHA). Als je je DHA-inname verhoogt, kan dat je humeur ten goede komen.

Chiazaad

Ook chiazaad is rijk aan omega 3-vetzuren, die helpen bij het reguleren van je stemming. Ook bevat het veel van het kalmerende mineraal magnesium. Strooi wat chiazaad over je yoghurt met frambozen en blauwe bessen of doe een beetje door je smoothie.

Lees ook: Déze drankjes kun je beter niet ’s ochtends drinken (en deze wel)

Shiitake

Paddenstoelen in de ochtend? Ja, echt. Vooral shiitake-paddenstoelen kunnen helpen om je humeur te verbeteren. De vitamine D die erin zit kan namelijk depressieve symptomen verminderen. Een tip voor het ontbijt is om shiitake-paddenstoelen samen met andere groenten in een omelet te bakken. Maar je kunt ze natuurlijk ook op je avocadotoast (bijvoorbeeld ook met zalm en tomaat) serveren.

Op naar een goede dag én een goed humeur door je ontbijt.

Bron | Well + Good
Beeld | Getty Images

Ook interessant