Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Heb je last van opgezwollen handen tijdens het wandelen of hardlopen? Híerdoor komt dat

opgezwollen-handen-tijdens-het-wandelen.jpg

Dikke, pijnlijke vingers of opgezwollen handen: het is een veel voorkomende kwaal tijdens of na het wandelen en hardlopen. Het kan heel subtiel zijn, maar je kunt er ook echt pijn van hebben. We leggen je uit hoe dat komt.

En wat kun je het beste doen om dit te voorkomen? 

Opgezwollen handen tijdens het wandelen of hardlopen

Is het je wel eens opgevallen dat je al snel opgezwollen handen of dikke vingers krijgt tijdens het wandelen of hardlopen? Je bent niet de enige. Dit komt vaak voor, vooral als het warm is. Volgens William O. Roberts, arts aan de Universiteit van Minnesota kan dit een teken zijn van hyponatriëmie. Aan Runner’s World legt Roberts uit dat je bloedsomloop tijdens het bewegen toeneemt en dat er in je hand veel kleine bloedvaten zitten die dan uit kunnen zetten. Door die verhoogde bloedsomloop kan er vervolgens vochtlekkage tussen je cellen ontstaan. En dat zorgt er waarschijnlijk weer voor dat je handen en vingers opzwellen. 

Zwieren en zwaaien

Een andere oorzaak voor die opgezwollen handen kan komen door flink te zwaaien met je armen terwijl je loopt of rent. Dat komt omdat zwaaien de luchtbeweging langs je huid verhoogt en je meer warmte via je handen kwijt kunt. Roberts legt uit dat het extra vocht dat je handen vasthouden uiteindelijk wel weer kan worden opgenomen in je cellen, of opgeruimd kan worden door je lymfesysteem. Tijdens het wandelen of rennen gebeurt dit ook wel, alleen door te bewegen komt er tijdelijk meer vocht bij, dan wordt opgeruimd. In rust kan al dat vocht weer worden opgenomen of verwijderd.

Lees ook: Afvallen? Wandelen werkt uiteindelijk vaak beter dan hardlopen

Zwaartekracht 

Een laatste oorzaak zou kunnen zijn dat je vingers en handen opzwellen door de zwaartekracht. Als je (rustig) loopt dan hangen je armen en handen vaak relatief stil langs je lijf. Hierdoor zakt het bloed naar je handen en dat maakt het moeilijker om weer terug te stromen naar het hart. 

Zwelling voorkomen

Hoewel het dus niet gevaarlijk is dat je last hebt van opgezwollen handen tijdens het wandelen of hardlopen, wil je dit misschien wel het liefst zoveel mogelijk voorkomen. Dat doe je door niet te veel te drinken tijdens het lopen. Het is natuurlijk belangrijk dat je gehydrateerd blijft, maar probeer alleen te drinken als je dorst hebt. Daarnaast helpt het om je armen goed mee te bewegen tijdens het wandelen of rennen. Hierdoor voorkom je dat het bloed op één plek verzamelt. Vind je dat lastig? Probeer dan eens om met nordic walking stokken te lopen. Zo bewegen je armen wel mee, maar zwaaien ze niet los langs je lichaam. En als laatste kan het helpen om op warme dagen minder intensief te wandelen of hardlopen. Door de warmte is de kans al groter dat je handen opzwellen, dus je kunt je wandeling of training beter naar een koeler moment verplaatsen. 

Heb je vaak last van dikke vingers? Doe dan voor het wandelen of hardlopen je ringen af, zodat deze niet kunnen knellen. Scheelt je ook weer een hoop worstelwerk achteraf. 

Bron | Runner’s World, Sportzorg
Beeld | Getty Images

Margriet Podcast Onder Artikelbeeld

Nieuw op Margriet.nl: ‘Mijn verhaal’ de podcast. In deze indrukwekkende tiendelige podcastserie gaan we in gesprek met vrouwen met een bijzonder verhaal. Gesprekken over verlies, bijzondere liefdes en eindelijk jezelf kunnen zijn. Beluister vanaf 19 mei iedere woensdag een nieuwe aflevering op Margriet.nl/podcast

Ook interessant