Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dit kun je doen als je een opgeblazen gevoel hebt na het eten van fruit

opgeblazen-gevoel-door-fruit-dit-kun-je-ertegen-doen.jpg

Fruit heeft natuurlijk allerlei gezondheidsvoordelen. Sommige soorten helpen bijvoorbeeld voor het verminderen van een opgeblazen gevoel. Toch zijn er ook mensen die juist van het eten van fruit last krijgen van zo’n opgeblazen gevoel. Herkenbaar?

We vertellen je wat je ertegen kunt doen, en van welke soort fruit de meeste mensen last krijgen van een opgeblazen buik. 

Opgeblazen gevoel door fruit

Veel mensen krijgen last van een opgeblazen gevoel door fruit nadat ze steenfruit hebben gegeten. Steenfruit kun je herkennen aan de harde pit in het midden, bijvoorbeeld bij mango, abrikozen, kersen en perziken. Hierin zitten natuurlijke suikers zoals fructose (fruitsuiker) die niet verteren, maar fermenteren in je maag en darmen. Daardoor zwelt je buik op en kun je meer last krijgen van winderigheid. Ook ander fruit met een hoog fructosegehalte, zoals hele rijpe bananen en appels, kunnen dit effect veroorzaken.

Voorbeelden van fruit waarbij je volgens diëtist Jessie Wong het minste kans loopt op een opgeblazen gevoel, zijn kiwi’s, papaja’s, blauwe bessen, sinaasappels, druiven en aardbeien. Dat legt ze uit aan de website Popsugar. Het helpt dus allereerst om zo veel mogelijk fruit te vermijden met een hoog percentage fructose. 

Fruit schillen

Daarnaast helpt het volgens Wong ook om fruit zonder schil te eten wanneer je vaak last hebt van een opgeblazen gevoel. De schil van een vrucht zit vaak namelijk vol vezels. Dat is aan de ene kant natuurlijk heel gezond, maar maakt het voor je lichaam wel moeilijker verteerbaar. 

Kook je fruit

Voeg je graag een beetje banaan of appel aan je bakje havermout toe? Probeer dan eens om dit soort vruchten mee te koken. Hierdoor breek je een deel van de vezels af, waardoor het fruit makkelijker verteerbaar wordt en je na het ontbijt niet met een opgezette buik blijft zitten. 

Maak een smoothie

Wanneer je fruit alvast vloeibaar maakt, bijvoorbeeld door er een smoothie van te maken, maak je het je lichaam ook iets makkelijker. Je lichaam hoeft minder af te breken en te verteren, waardoor je er ook minder snel een opgeblazen gevoel aan overhoudt. 

Lees ook: Dít is waarom sommige smoothies en sapjes niet gezond zijn

Minder fruit eten

Het is natuurlijk belangrijk om je dagelijkse portie fruit binnen te krijgen, maar probeer je lichaam meer tijd te geven om het tussendoor eerst te verwerken. Eet dus minder fruit in één keer. Je kunt bijvoorbeeld een halve appel eten, en de rest voor later op de dag bewaren. Het kan ook helpen om tussen het eten van fruit en andere snacks of maaltijden wat extra tijd te laten. Neem dus na een boterham tijdens de lunch niet meteen een stuk fruit, maar wacht daar het liefst nog twee uurtjes mee. 

Fruit combineren

Wil je toch graag je fruit met je ontbijt of lunch combineren? Probeer dan zo veel mogelijk om voor probiotica te gaan. Dat is voedsel met goede bacteriën die je darmen helpen. Denk bijvoorbeeld aan yoghurt, kaas en karnemelk. Ook zuurkool is hier een voorbeeld van, maar omdat aan je ontbijt toe te voegen is misschien wat heftig. 

Blijf in beweging

Als je vaak last hebt van een opgeblazen gevoel kun je je darmen ook een handje helpen door in beweging te blijven. Hierdoor stimuleer je de werking van je spijsvertering; zeker na het eten van fruit kan dit helpen. Heb je een appel achter de kiezen? Ga daarna dan een rondje wandelen.

Vermijd gedroogde vruchten

Gedroogd fruit lijkt misschien een gezonde snack, maar deze zitten vaak vol met vezels en suikers. Af en toe een paar rozijnen zullen weinig kwaad doen, maar als je dagelijks een bakje met gedroogd fruit wegwerkt kan dit zorgen voor een opgeblazen gevoel en winderigheid.

Houd een voedingsdagboek bij

Als laatste kan het handig zijn om een voedingsdagboek bij te houden wanneer je vaak last hebt van een opgeblazen gevoel. Doe dit niet alleen voor het fruit, maar ook voor al het andere dat je eet. Zo kun je een beter inzicht krijgen in wanneer je zo’n opgeblazen gevoel krijgt en of dat specifiek aan (een bepaald soort) fruit ligt, of dat de oorzaak toch ergens anders vandaan komt. 

Bron | Popsugar, Her, Voedingscentrum
Beeld | iStock

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel!  

Ook interessant