Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Zo gezond is het om in open water te zwemmen

open-water-zwemmen.jpg

In open water zwemmen? Voor de een klinkt het als een nachtmerrie, de ander zweert erbij. Dit zijn de voordelen van zwemmen in open water voor je gezondheid.

Want dát het gezond is, daar lijken gezondheidsgoeroe het over eens te zijn.

Lees ook
Word je minder snel ziek door koud te douchen? Dit zegt de wetenschap

De gezondheidsvoordelen van in open water zwemmen

Zeg je koud water, dan zeg je Wim Hof en zijn inmiddels welbekende ijsmethode. Tel daar de natuur bij op en je hebt een razend populair fenomeen: zwemmen in open water. Liefhebbers doen het ook (of juist!) in het najaar, en trekken zich weinig aan van het ijskoude water. Voor veel openwaterzwemmers geldt zelfs hoe kouder, hoe beter. Maar waarom zou je jezelf dit aandoen? Het meer om de hoek van mijn huis komt op mij allesbehalve aantrekkelijk over, zeker naarmate de winter dichterbij komt. En toch zijn er behoorlijk wat mensen in mijn omgeving die tegenwoordig niets liever doen dan voor een drukke werkdag in dat meer springen (of in het kanaal, de Noordzee of een willekeurige rivier). Wat is er dan toch zo aantrekkelijk aan? Tijd om de voordelen voor je gezondheid onder de loep te nemen.

Om deze redenen zweren mensen bij zwemmen in open natuur

  • Ervaringsdeskundige en triatleet Suzanne Brummel somt alvast een hele lijst voordelen op: volgens haar boost zwemmen in koud natuurwater je immuunsysteem, verlaagt het je stressniveau en verhoogt het juist weer je concentratiegehalte. Is dat alles? Nog lang niet: dagelijks een duik nemen in (ijs)koud water zou ook nog eens je bloedcirculatie bevorderen en chronische pijnklachten doen verminderen. Klinkt mooi, is het volgens onderzoekers ook: verschillende onderzoeken, waaronder dit Finse exemplaar, bevestigen de uitspraken van Brummel.
  • Maar mentaal levert het ook voordelen op. Professor Marc Cohen (een Australiër die zijn leven wijdt aan de zoektocht naar wellness) verwoordt het als ‘je mindset trainen’. Wie buiten haar eigen comfortzone omgaat, is achteraf trots op haar prestaties. Iets met door de zure appel heen bijten.
  • Je wordt er fitter door. Ja, dúh, denk je waarschijnlijk. Van elke bewegingsactiviteit word je toch fitter? Klopt, maar in het najaar zwemmen in natuurwater doet daar nog een schepje bovenop. Door de kou moet je lichaam harder werken en verbrand je dus ook nog eens extra calorieën -al zijn die gezondheidsvoordelen van punt één natuurlijk een veel mooier doel om na te streven.

De wetenschap liegt niet; maar toch lees ik deze lijst hierboven nog een paar keer door voordat ik zelf een poging waag.

Risico’s

Overigens is het niet allemaal pracht en praal: er kleven ook genoeg risico’s aan openwaterzwemmen. Je kunt bijvoorbeeld het beste niet op eigen houtje in het water springen, maar met een ervaren trainer. Want wie te lang in koud water blijft, kan in een shockreactie terecht komen en onderkoeld raken of zelfs verdrinken. Ook is een goede opbouw noodzakelijk om je lichaam te laten wennen aan de kou. Beginnen met pootje baden klinkt dus best als een goed idee.

Beeld | Getty Images

Ook interessant