Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Afgevallen? Met déze tips van een diëtist blijf je op gewicht na je dieet

afgevallen-met-deze-tips-van-een-dietist-blijf-je-op-gewicht-na-je-dieet.jpg

Hoewel een dieet volgen en afvallen voor veel mensen moeilijk is, is het vaak nóg moeilijker om op gewicht te blijven als je eenmaal je doel bereikt hebt. Helaas komen veel mensen die afvallen uiteindelijk weer aan: slechts twintig procent van de lijners lukt het volgens onderzoek om het verloren gewicht er op lange termijn af te houden. Maar dat betekent niet dat jij niet één van hen kunt zijn!

Er zijn een aantal wetenschappelijk bewezen manieren om op gewicht te blijven na een dieet, variërend van sporten tot minder televisie kijken. Diëtiste Desiré van der Kruk van Jouw Foodplan vertelt welke dat zijn.

Oude gewoonten

Als je je streefgewicht hebt bereikt, goed gedaan! Maar maak niet al het goede werk ongedaan door terug te gaan naar oude gewoonten. Een gezond dieet is geen snelle oplossing maar een leefstijl, die je dus vol moet houden. Natuurlijk hoef je lekkernijen niet volledig te verbannen, maar weer teruggaan naar je oude eetpatroon zal ook en gewichtstoename met zich mee brengen. Die dagelijkse glazen wijn of familiezak chips die je voorheen nam, kun je nog steeds beter laten staan. En ja, ik weet het: een gezond voedingspatroon volhouden is niet altijd even makkelijk. Maar door veranderingen op de lange termijn aan te brengen in je dieet, kun je zorgen dat het gemakkelijker is om op gewicht te blijven na je dieet.

Op gewicht blijven na dieet

Wat als je alle kenmerken van mensen die met succes afvallen en stabiliseren onderzoekt? Wat voor de één werkt hoeft zeker niet voor de ander te werken, maar je krijgt wél interessante resultaten bij zo’n onderzoek. Zo volgt het National Weight Control Registry (NWCR) al bijna twintig jaar lang meer dan tienduizend mensen die zijn afgevallen en dit jarenlang met succes hebben behouden.

Alle NWCR-deelnemers waren in staat om gedurende ten minste één jaar een gewichtsverlies van ten minste vijftien kilo te behouden. En wat bleek? Hun gezonde gewoonten stroken met veel erkende strategieën om op gewicht te blijven. Een aantal daarvan zijn:

  • Minstens een uur lichaamsbeweging per dag
  • Het aahouden van een consistent eetpatroon, waaronder dagelijks ontbijten
  • Minder dan tien uur per week televisie kijken
  • Het bijhouden van een eetdagboek
  • Elke week op de weegschaal gaan staan

Klinkt allemaal vrij logisch, toch? Maar nu je weet welke gewoonten je kunnen helpen om op gewicht te blijven nadat je afgevallen hebt, is het natuurlijk de kunst om ze ook daadwerkelijk vol te houden.

Samen is het makkelijker

Maar ook daarvoor zijn een aantal ‘trucjes’, al zul je het meeste werk toch écht zelf moeten doen. Alhoewel de eerste strategie juist is om niet alleen te zijn in het afvallen en het handhaven van je gewichtsdoelen. Samen is makkelijker dan alleen, geldt ook zeker voor een gezonde levensstijl. Probeer dus een een ondersteuningsnetwerk te vinden, dat je verantwoordelijk houdt en mogelijk met je samenwerkt in je gezonde levensstijl.

Onderzoeken hebben namelijk aangetoond dat het hebben van een buddy om je doelen mee na te streven nuttig kan zijn voor gewichtsbeheersing, vooral als die persoon een partner of echtgenoot is met vergelijkbare gezonde gewoonten. Een van deze studies onderzocht het gezondheidsgedrag van meer dan drieduizend paren en ontdekte dat wanneer een persoon een gezonde gewoonte aanging, zoals lichaamsbeweging, de ander eerder geneigd was hun voorbeeld te volgen.

Houd het interessant

Een andere manier om je motivatie te behouden en te zorgen dat je op gewicht kunt blijven na je dieet, is door een gezonde leefstijl interessant en gevarieerd te houden. Elke dag hetzelfde menu gaat vervelen, dus doe af en toe eens wat nieuws als je merkt dat je terugvalt in oude gewoonten. Koop een nieuw gezond kookboek of meld je aan voor een uitdaging zoals een halve marathon. Hoewel het in het begin misschien overweldigend lijkt om een ​​nieuwe manier van leven aan te nemen, wordt het maken van gezonde keuzes een tweede natuur als je eraan gewend raakt!

Meer lezen van Desiré?

Desiré van der Kruk

Desiré van der Kruk (25) heeft na het behalen van haar bachelor voeding en diëtetiek online diëtistenpraktijk jouwfoodplan.nl opgericht, waar je terecht kunt voor e-consulten en voedingsschema’s op maat. Daarnaast schrijft ze graag artikelen over voeding en gezondheid. Volg haar op Instagram of Facebook voor meer info, tips & tricks.

Tekst | Desiré van der Kruk
Beeld | Getty Images
Foto | Privébeeld Desiré van der Kruk

Ook interessant