Op deze drie manieren heeft de overgang invloed op je nachtrust Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

PREMIUM

Op deze drie manieren heeft de overgang invloed op je nachtrust

Tijdens de overgang hebben vrouwen vaak last van lichamelijke, psychische en hormonale klachten. Daarnaast geeft zo’n 40 procent van de vrouwen aan last te hebben van slaapproblemen tijdens de overgang. Vervelend natuurlijk, want juist slaap is zo belangrijk om je overdag uitgerust en energiek te voelen. Hoe komt dat eigenlijk, die slapeloosheid? En wat kun je eraan doen? Slaapexpert Alies Coster legt het uit.

De overgang is de levensfase waarin de eierstokken geleidelijk ophouden de hormonen progesteron oestrogeen te produceren. De vermindering van deze hormonen komt de nachtrust niet ten goede. Progesteron zorgt er namelijk op natuurlijke wijze voor dat je slaperig wordt en oestrogeen helpt om dieper in slaap te komen. Wanneer je lichaam minder van deze hormonen produceert, kun je dus niet alleen slecht in slaap komen, maar word je ’s nachts ook vaker wakker.

Opvliegers en nachtelijk transpireren

Twee andere manieren waarop slaapproblemen in de overgang ontstaan, zijn door lichamelijke kwaaltjes en door stress. Tijdens de overgang krijgen vrouwen vaker last van opvliegers en nachtelijk transpireren. Daarbij kun je onder invloed van de hormoonverandering meer last hebben van stress die speelt. Deze factoren ontnemen je een groot deel van (goede) slaap. Bijna de helft van de vrouwen heeft moeite met slapen tijdens deze periode. Naast dat in- of doorslaapproblemen van zichzelf al vervelend zijn, kan slapeloosheid verregaande gevolgen hebben. Het is dus belangrijk om er voldoende aandacht aan te besteden.

Snurken in de overgang

Wist je dat vrouwen die in de overgang zitten vaker snurken? De hormonen oestrogeen en progesteron zorgen voor een sterke spierspanning die de bovenste luchtwegen openhoudt. Tijdens de overgang worden deze hormonen minder, en dus ook de spierspanning. Doorgaans snurken meer mannen dan vrouwen (de verhouding is ongeveer 2:1), maar nadat vrouwen in de overgang raken wordt het percentage snurkers bij mannen en vrouwen min of meer gelijk. De grootste oorzaak hiervoor is de vernauwing van de luchtwegen, waardoor een het snurken ontstaat.

Dit kun je eraan doen

Om de juiste oplossing te pakken te krijgen voor slaapproblemen is het handig om te weten wat jou nou wakker houdt. Wanneer hieruit bijvoorbeeld blijkt dat je slaaploosheid vooral lijkt te komen door nachtelijk transpireren, dan kun je dit aanpakken door je kamer koeler te maken, kantoenen nachtkleding te dragen of zelfs een ventilator neer te zetten. De kunst is om geen negatieve of gespannen houding te ontwikkelen tegenover je slaap(patroon) of je lichaam. De overgang is een teken dat je lichaam zijn werk doet. Je kunt ervoor kiezen om je ’s nachts tijdens een zweetbui druk te maken over het feit dat je de zweetbui hebt. Dit verandert niks aan de situatie, maar geeft je wel een gefrustreerd gevoel. Als je met liefde naar het proces van je lichaam kijkt en rustig doet wat je moet doen om weer verder te kunnen slapen, blijf je rustig en vergroot je de kans om weer in te slapen.

Zet jezelf op nummer één

Verder helpt het om jezelf vaker op één te zetten. De overgang is een levensfase waar niet altijd even veel rekening mee wordt gehouden. Toch is het belangrijk om voldoende rustmomenten op een dag te pakken. Het helpt om van tevoren deze momenten in je agenda te schrijven. Houd ook vooral een regelmatig slaapritme aan, ondanks dat je moe bent. Het helpt op de lange termijn niet om structureel eerder naar bed te gaan of langer uit te slapen. Schakel bij ernstige klachten hulp in van een hormoonexpert of andere professional zoals de huisarts.

Over psycholoog en slaapexpert Alies Coster

alies coster header paspoortje Beeld redactie
Beeld redactie

Uitgerust, productief en energiek je dag door? Psycholoog en slaapexpert Alies Coster schrijft voor Margriet en is eigenaar van Sucsleep. Ze helpt anderen aan een fijne nachtrust, door middel van workshops en online trainingen. Via haar Instagrampagina inspireert zij je over slaap, rust en je mindset hierin. Plan een gratis kennismakingsgesprek in met slaapexpert Alies Coster, om te kijken of coaching iets is dat jou zou helpen.

Alies CosterGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden