Op déze dag van de week slapen we het slechtst (en dit is waarom) Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Op déze dag van de week slapen we het slechtst (en dit is waarom)

Niet in slaap kunnen vallen is enorm frustrerend. Plafondstaren komt regelmatig voor, maar op deze dag van de week nét wat vaker. Hoe komt het dat we juist op die dag het slechtst slapen? En wat kun je eraan doen?

We vroegen het aan psycholoog en slaapexpert Alies Coster.

Niet genoeg slaapdruk

Kruip je op zondagavond na een druk of juist ontspannen weekend in bed, kun je met geen mogelijkheid de slaap vatten. Herkenbaar? Dan ben je niet de enige, volgens slaapexpert Alies Coster. Hoewel het niet (genoeg) wetenschappelijk onderbouwd is, merkt zij in haar praktijk dat mensen vooral in de nacht van zondag op maandag moeite hebben om in slaap te vallen. En dat heeft verschillende oorzaken. ‘Allereerst is er vaak sprake van een social jetlag. Die ontstaat wanneer je lichaam niet genoeg slaapdruk heeft opgebouwd. Gemiddeld heeft je lichaam daar ongeveer zestien uur voor nodig. Als je op zondag uitslaapt, maar ‘s avonds weer op tijd in bed moet liggen, kom je vaak niet aan die zestien uur. Gevolg? Je lichaam is niet vermoeid genoeg om te slapen’, vertelt Coster. Mensen die in het weekend wel op tijd wakker worden, hebben minder last van zo’n jetlag. ‘Zij slapen in de nacht van zondag op maandag waarschijnlijk zelfs dieper, omdat ze de nacht daarvoor wat korter hebben geslapen.’

Lees ook:
Is het verslavend om te slapen met oordopjes in? Dít zegt een slaapexpert

Stress door werk

Behalve de social jetlag is er nog een reden dat mensen vooral op zondag slecht slapen. En die is best logisch. Coster: ‘Sommige mensen ervaren stress door hun baan. Als je het niet naar je zin hebt of veel werkdruk ervaart, kun je last krijgen van slaapproblemen. Tegelijkertijd ervaar je dan veel druk om in slaap te vallen. Je denkt: ik móet nu slapen, want ik heb morgen een drukke dag.’ En die frustrerende gedachte werkt juist averechts, waardoor je nog langer wakker ligt.

Dit kun je eraan doen

Stel, je bent op zondagavond zo’n plafondstaarder, wat kun je dan het beste doen? De allerbeste tip volgens de slaapexpert: maak het op vrijdag laat, niet op zaterdag. ‘Dan kun je het zaterdag nog compenseren. Heb je toch wat leuks gepland op zaterdagavond? Zorg dan dat je op zondagochtend niet meer dan anderhalf uur – de lengte van een slaapcyclus – langer slaapt dan normaal. Dat kan je lichaam makkelijker corrigeren.’ Nog beter is het om ’s ochtends alvast de gordijnen open te doen, zodat er wat licht binnenkomt. ‘Je lichaam krijgt dan het signaal dat het ochtend is en snapt daardoor later ook dat het avond is.’ In bed gaan liggen terwijl je nog niet moe bent, heeft geen zin. Dan is de kans vrij groot dat je urenlang wakker ligt. ‘Doe iets rustgevends zónder beeldscherm, want daardoor blijf je juist wakker en alert. Lees in plaats daarvan een boek of speel een spelletje met je partner. Dan voel je sneller de signalen van je lichaam dat het moe wordt.’

Beeld | Getty Images

Maike AbmaGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden