Gezondheid

8 oorzaken van een slechte nachtrust

slechte-nachtrust.png

Kom je soms maar moeilijk in slaap? Het hoeft niet per se te liggen aan de kop koffie die je nog laat hebt gedronken of aan het televisiekijken in bed. Er zijn nog ook andere alledaagse dingen die een goede nachtrust in de weg staan.

Tandpasta

Ben je iemand die altijd licht slaapt? Vermijd dan sowieso tandpasta met een muntsmaak. Onderzoekers suggereren namelijk dat de geur van pepermunt de hersenen stimuleert waardoor je eerder wakker blijft.

Boeken

Heb je de televisie al ingeruild voor een stapel boeken naast het bed? Goed! Maar pas wel op met boeken die emotioneel of intellectueel geladen zijn. Het zorgt er namelijk voor dat je hersens niet voldoende tot rust komen. Je kunt beter kiezen voor luchtige lectuur of tijdschriften.

Roken

Je denkt misschien dat een sigaret je kalmeert en klaarmaakt voor de nacht. Niets is minder waar. Nicotine stimuleert juist de hersens. Stop dus die sigaret weg vlak voor bedtijd.

Koud water

Oké, koud water helpt direct de porien te sluiten, maar stimuleert het lichaam ook om energie vrij te geven en wakker te blijven. Was je gezicht daarom vooral met warm water en bewaar die koude plens voor de ‘morning wake-up call’.

Citroen

Bewaar ook de citroen voor de ochtend, want net als munt stimuleert deze vrucht de hersens. Ook wasverzachter met een citroengeur wordt daarom afgeraden.

Mobiel

Wist je dat het opladen van je mobiel ook de slaap verstoort? Het lampje van het opladen is namelijk helder genoeg om je nachtrust te verstoren. Probeer daarom het opladen van de mobiel zo veel mogelijk overdag te doen. Je wordt ’s nachts dan bovendien niet gestoord door sms’jes en whatsappberichten.

Warm bed

Een elektrische deken of een dik dekbed mag dan heerlijk zijn in de winter, als je temperatuur in bed te hoog is, is de kans groter dat je heen en weer ligt te draaien. Comfortabel koud is dus het beste!

Pillen

Het is misschien makkelijk om te onthouden – het nemen van pillen voor het slapengaan – maar sommige vitamines, zoals B6 en B12 kunnen je slaapritme verstoren. Praat daarom met je arts over de voorschriften en of je bepaalde medicijnen niet beter in de ochtend kunt nemen.

Lees ook eens

Bekijk ook

Meer artikelen van Margriet.nl ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant