Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Híerdoor kun je wakker worden met een hongergevoel

wakker-worden-met-honger.jpg

Vraag jij je ook weleens af hoe het kan dat je wakker wordt met een hongergevoel, terwijl je de avond ervoor uitgebreid hebt gedineerd? Dít kan de reden zijn…

En het klinkt eigenlijk best logisch.

Slechte nachtrust

Het liefst slapen we allemaal lekker de hele nacht door. Helaas gebeurt het soms, dat je simpelweg niet kunt slapen. En alsof dat nog niet vervelend genoeg is, kan het er ook voor zorgen dat je wakker wordt met een rommelende maag. De hormonen ghreline en leptine stimuleren en onderdrukken respectievelijk de trek. Het hormoon ghreline stijgt door slaaptekort, terwijl leptine daardoor juist daalt. Dat zorgt ervoor dat je een hongergevoel krijgt. Om beter te kunnen slapen, helpt het om je elektronica op tijd aan de kant te leggen. Lees in plaats daarvan lekker een goed boek!

Teveel eten voor het slapen

Het klinkt misschien gek, maar als je de avond van tevoren uitgebreid hebt gedineerd, kan je hongergevoel extra sterk zijn als je wakker wordt. Toch is er een logische verklaring voor. Als je vlak voordat je gaat slapen veel suikers en koolhydraten eet, maakt je lichaam extra insuline aan. Het gevolg is een daling in de bloedsuikerspiegel, ongeveer een uur nadat je hebt gegeten. Die daling zorgt er dan weer voor dat je maag begint te rommelen.

Water is het antwoord

Twee liter water drinken per dag is voor sommigen misschien veel, maar het is wel noodzakelijk. Als je te weinig water drinkt, kan je lichaam dat tekort verwarren met honger. Weet je van jezelf dat je te weinig drinkt, dan kun je het beste een glas water naast je bed zetten. Zet het hongergevoel door, neem dan een slok water. Vaak gaat het gevoel dan vanzelf weg.

Maaltijden overslaan

Het kan voorkomen dat je zo’n volle agenda hebt, dat je in alle drukte per ongeluk een maaltijd overslaat. Maar wanneer je te weinig calorieën binnenkrijgt, kan het hongergevoel zo sterk worden, dat je daardoor ’s nachts wakker wordt. Het is dus belangrijk dat je minstens drie maaltijden per dag eet.

Bron: FavorFlav
Beeld: iStock

Ook interessant