Gezondheid

Grieperig? Dit is waarom je geen eetlust hebt als je ziek bent

grieperig-dit-is-waarom-je-geen-eetlust-hebt-als-je-ziek-bent.jpg

Of je nou last hebt van een griepvirus, een keelontsteking of een darmbacterie. Bij ziekte verandert zelfs de grootste Bourgondiër in iemand met weinig of geen eetlust. Maar moet je nou juist aan dat gevoel toegeven of kun je beter tegen je zin in, proberen wel zo veel mogelijk te eten?

Een dampende maaltijd, een chocoladereep van je favoriete merk of een simpel broodje kaas. Wanneer je ziek bent is de kans groot dat alleen de gedachte aan deze dingen je al misselijk maakt. Deze verandering van eetlust wordt veroorzaakt door het feit dat je lichaam te druk is met andere dingen, zoals bijvoorbeeld het bestrijden van de bacterie of virus die er voor zorgt dat je je ziek voelt.

Geen eetlust door energiebesparing

Wanneer je ziek bent, vinden er veranderingen plaats in je hersenen. Hier worden stoffen afgegeven die je immuunsysteem en afweer activeren. Deze stoffen, ook wel cytokines genoemd, zorgen ervoor dat je spijsvertering op een laag pitje wordt gezet. Op die manier bespaart je lichaam energie dat gebruikt kan worden om de ziekte te bestrijden. Daarnaat kan ook een verminderd reukvermogen, zoals bij een verkoudheid, zorgen voor een verminderde eetlust. Dit komt omdat smaak van eten grotendeels door geur wordt bepaald.

Iets minder eten is niet erg

In veel gevallen kun je gerust toegeven aan deze verminderde eetlust. De meeste mensen kunnen het prima hebben om een paar dagen niet of minder te eten. “Zolang ze maar genoeg drinken, want vocht heb je juist meer nodig als je griep hebt, vanwege de koorts die extra vochtverlies veroorzaakt door de hogere lichaamstemperatuur”, adviseert de Groningse huisarts Janny Dekker. Phil Geerlings, diëtist bij het Maastricht UMC is het daarmee eens. “Geef je maag en darmen vooral rust als ze protesteren. Drink eventueel ook een rehydratatiedrankje, zoals ORS om uitdroging te voorkomen.”

Belangrijk bij herstel: eiwitten eten

Zodra je het gevoel hebt dat je weer eten kunt verdragen, kun je volgens Geerlings het beste beginnen met eiwitrijk voedsel. Door dat je jezelf hebt uitgehongerd ben je waarschijnlijk een paar kilo’s verloren. “Helaas zijn dit niet de kilo’s die je wilt verliezen”, zegt Geerlings. “Het zijn je spieren die afnemen, niet je vet. Bij iedere dag die je doorbrengt op bed, verlies je één procent aan spierkracht. En dat is best veel.” Om die reden is het dan ook belangrijk om bij je herstel zo veel mogelijk eiwitten te eten. “Deze voedingsstof is belangrijk, omdat dit de belangrijkste brandstof is voor je spieren. Kies vooral producten die jij lekker vindt. Er is veel variatie mogelijk, zoals kaas, kwark, ei, sojaproducten, vis, vlees, humus en bonen.”

Lees ook
Grieperig én rugpijn? Het kan een waarschuwing van je nieren zijn

Bron| GezondNu, Volkskrant
Beeld| iStock

Ook interessant