Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dit veroorzaakt de welbekende after dinner dip en zo kun je ‘m voorkomen

de-after-dinner-dip-dit-is-de-oorzaak-en-zo-kun-je-m-voorkomen.jpg

Als je trek hebt, kun je je nogal wazig en suf voelen. Tijd voor een voedzame lunch of een uitgebreid diner voor wat extra energie. Je werkt het een en ander naar binnen, en waar je vervolgens mee achterblijft is een moe en futloos gevoel. Dat noemen we ook wel de after dinner dip. Maar hoe komt dat precies? En kun je dit ook voorkomen? 

Met deze tips verklein je de kans op een inkakker na het eten. 

De oorzaak van een after dinner dip

De meeste mensen kennen het fenomeen als de after dinner dip, maar in medische termen is dit beter bekend als een postprandiale hoptensie. Overmatig eten leidt tot een verandering in je bloedcirculatie. En dat zou de slaperigheid en een lage bloeddruk na het eten van een (flinke) maaltijd kunnen verklaren. Bestaat je lunch of diner bijvoorbeeld uit veel koolhydraten en suikers? Dan is de kans groot dat je last krijgt van een duf gevoel na het eten. Deze stoffen zorgen voor een reactie in de dunne darm, waardoor de werking van het hele lichaam op een lager pitje wordt gezet – met uitzondering van je spijsverteringssysteem.

Echter is deze theorie volgens Sander Kersten, hoogleraar voedingswetenschappen van de Wageningen Universiteit, niet helemaal waar. Het klopt dat er meer bloed naar je maag-darmkanaal gaat, maar je lichaam blijft ervoor zorgen dat er nog voldoende bloed naar de rest van je lichaam gaat. 

Biologisch klok

Volgens de hoogleraar heeft je biologische klok waarschijnlijk voornamelijk invloed op die after dinner dip. Aan Quest legt hij uit dat ons lichaam dagelijks allerlei fases in verschillende ritmes doorloopt. Bijvoorbeeld je bloeddruk, bloedsuikerspiegel, hartslag, stofwisseling, alertheid, temperatuur en je hersenfunctie. Zo zijn bijvoorbeeld bepaalde hormoonspiegels het hoogst aan het begin van de dag, terwijl je lichaamstemperatuur pas richting het einde van de middag een piek bereikt.

De meeste mensen hebben een dip in hun alertheid rond twee uur ’s middags, waardoor dit vaak samenvalt na de lunch. Je biologische klok komt dan in een soort ruststand, waardoor je je slaperig voelt. Hierdoor krijg je dat gevoel van een after dinner dip (of in dit geval: een after lunch dip), terwijl dit ook zou gebeuren als je niet hebt gegeten. 

Lees ook: ‘Onregelmatige eettijden leiden tot overgewicht’

Slaaphormoon

Dat is niet het enige. Na een stevige maaltijd worden bepaalde cellen aangemaakt in de hersenen, orexin neuronen genaamd. Die cellen produceren op hun beurt weer een eiwit dat de hersenactiviteit verslapt, en die verslapping leidt tot een moe gevoel. Daarnaast wordt meer insuline aangemaakt in het lichaam als onderdeel van de spijsvertering. Deze stof verhoogt onder meer het melatonineniveau in de hersenen. Dat betekent niet veel goeds voor je energiegehalte, aangezien melatonine ook wel bekendstaat als het slaaphormoon.

De hoeveelheid die je eet speelt dus een grote rol bij de after dinner dip. Maar ook het soort eten is belangrijk. Zo word je sneller moe van een grote hoeveelheid aardappelen, pasta of witte rijst. Dit komt door de hoge dosering koolhydraten.

After dinner dip voorkomen

Wil je de kans op een after dinner dip verkleinen? Dan kun je beter voor vloeibaar eten kiezen dan voor vast voedsel, zeggen deskundigen. “Uit ons onderzoek blijkt dat vast voedsel moeier maakt”, aldus dr. William Orr van de Amerikaanse University of Oklahoma Health Sciences Center tegenover CNN. Dat zou komen doordat je lichaam harder moet werken om vast voedsel af te breken. Daarnaast moet je volgens hem goed op de portiegrootte letten.

Bovendien kun je snelle suikers beter vermijden om grote schommelingen in je energie te voorkomen. Kies voor volkoren producten, vezelrijk fruit en langzame koolhydraten. Hoewel een graai in de snoeppot of een tussendoortje vol suiker misschien een lekkere en snelle oplossing lijkt bij een slaperig gevoel, maakt dit die dip alleen maar erger. Ook een rondje wandelen na een maaltijd kan voorkomen dat je volledig instort. Zowel beweging als een beetje frisse lucht geven je weer nieuwe energie. 

Gevolgen

Natuurlijk voelt het niet fijn om na het eten uitgeteld en futloos op de bank te ploffen of na de lunch weinig tot geen energie te hebben op je werk. Maar gelukkig brengt het geen ernstige gezondheidsgevolgen met zich mee als je vaak last hebt van een een after dinner dip. Wel kan het gevolgen hebben voor je slaapritme, stelt dr. Loren Greene van de New York Department of Medicine University – als je op een laat tijdstip veel eet, tenminste. Dit kan ervoor zorgen dat je insulinelevels midden in de nacht een boost krijgen en daarmee je bloedsuikerspiegel laten pieken. Het resultaat: je wordt wakker, wat je nachtrust verstoort.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Women’s Health, Quest, Kiwify
Beeld | Getty Images      

Margriet Extra: Gezond leven ligt nu in de winkel! Met álles over gezond & leuker ouder worden, zoals: zo houd je nu je weerstand op peil, complete vitaminewijzer, dossier lekker slapen (met tips van een therapeut), zes pagina’s puzzelen en nog véél meer. Haal de special snel in huis of bestel hem online zonder verzendkosten via deze link.

Ook interessant