Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Weg met je bril: kan oogyoga je zicht echt verbeteren?

verbeteren-met-oog-yoga.jpg

Misschien heb je er wel eens van gehoord: oogyoga. Het zou niet alleen kwaaltjes, zoals: vermoeide, branderige ogen, gevoeligheid voor licht of hoofdpijn moeten tegengegaan. Nee, er wordt zelfs beweerd dat je met oogyoga je zicht kunt verbeteren. Kan die bril dan echt de deur uit, of is dit een fabeltje? 

We zochten het voor je uit. 

Je zicht verbeteren met oogyoga

De meeste mensen zullen er toch een keer aan moeten geloven: een bril. Daar is natuurlijk niks mis mee, maar bij sommige oogdeskundigen rees toch de vraag of je dat moment niet kan uitstellen of zelfs afstellen, door je ogen te trainen. Daarom ontwikkelde een Amerikaanse oogarts, William Bates, al in de jaren twintig de Batesmethode, waarbij je met bepaalde kijkgewoontes je zicht zou kunnen verbeteren. Bates stelde daarbij dat je na veel oefenen echt geen bril meer nodig hebt. En ook oogyogaleraar Marian Maleszka is er van overtuigd dat je met genoeg oogyoga je zicht zodanig kunt verbeteren dat die bril overbodig is. Al na zes maanden oogyoga verbeterde Maleszka’s zicht waardoor zij inmiddels geen bril meer draagt. Ook is haar zicht de afgelopen twintig jaar niet meer verslechterd.

Wetenschappelijk bewijs

Hoewel er inmiddels redelijk veel mensen in de Batesmethode en oogyoga geloven blijft het wetenschappelijk bewijs nog uit. De mening zijn dan ook behoorlijk verdeeld. Aanhangers van dit soort alternatieve geneeswijzen merken wel degelijk een verbetering en sommige dragen inmiddels geen bril meer. Al stelt oogarts Caroline Klaver aan EditieNL dat je bril weg trainen echt onzin is. Overigens gaat het bij oogyoga en de Batesmethode niet zo weer om je oogspieren trainen, maar meer over het ontspannen van je ogen om je zicht te verbeteren. En regelmatig je ogen ontspannen is, zeker met de hoeveelheid schermtijd die we tegenwoordig dagelijks voor de kiezen krijgen, wel heel goed. En of je je bril nou daadwerkelijk de deur uit kan doen of niet, een lesje oogyoga zorgt ook voor een betere concentratie. Dat komt omdat je hersenen en ogen in verbinding staan. Door je ogen regelmatig te ontspannen stimuleer je je hersenen om zich weer te concentreren. Wil je zelf aan de slag? Probeer dan deze basis oogyoga oefeningen.

Lees ook: Last van je ogen? Dit vertellen je kijkers je over je gezondheid

Oogspieren trainen

Bij oogyoga draait het dus om het ontspannen van de ogen. Toch kun je je oogspieren wel degelijk trainen. Hiermee kun je een convergentiezwakte aanpakken. De symptomen hierbij zijn wazig zicht of dubbelzien. In dit geval werken je oogspieren niet goed met elkaar samen. Om een convergentiezwakte aan te pakken kun je het beste met een oogarts kijken welke training voor jouw oogspieren het beste werkt, omdat elke oefening weer een ander effect heeft. Daarnaast bestaat er voor convergentiezwakte ook een speciale bril met prismaglazen, mocht je die oog work-out liever overslaan. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | HLN, Gezondheidsnet, RTL Nieuws
Beeld | iStock

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant