Gezondheid

Is jouw oog ook altijd groter dan je maag? Dít is waarschijnlijk de reden

is-jouw-oog-ook-altijd-groter-dan-je-maag-dit-is-waarschijnlijk-de-reden.jpg

Kun jij het ook nooit laten om nog een tweede of derde keer op te scheppen? En gaat een toetje er bij jou áltijd in, zelfs als je daarvoor al een grote maaltijd op hebt? Dan is de kans groot dat jij simpelweg geen verzadigingsgevoel ervaart waardoor je standaard te veel eet.

Diëtiste Vivian Janssens legt aan de Belgische site Het Laatste Nieuws uit hoe dit precies kan en waar dit vandaan komt.

Verzadiging in maag

Volgens Janssens spelen je maag en darmen een belangrijke rol bij je verzadigingsgevoel. “Je maag en darmen sturen een signaal naar de hersenen als je genoeg gegeten hebt.” Het duurt echter even voordat dit signaal aankomt. “Verzadiging voel je vaak niet meteen. Honger en verzadiging worden hormonaal maar ook psychologisch gestuurd. Iedereen ervaart het ook anders en de verzadiging hangt ook af van wat je eet. Vezels en eiwitten verzadigen bijvoorbeeld veel beter dan enkelvoudige, snelle suikers.”

Lees ook: wist jij dat er onder deze namen suiker in ons eten wordt verstopt?

Normale porties eten

Als je jezelf er regelmatig op betrapt dat je met eten tot het gaatje gaat, dan is het belangrijk om hier iets aan te doen. “Veel mensen eten tot ze niet meer kunnen, maar dat is erg ongezond,” zo legt Janssens uit. “ Ze beseffen dat vaak wel, maar toch hebben ze geen rem, psychologisch en/of fysiek. Toch is het belangrijk om niet pas te stoppen als je niet meer kunt. Dat doe je door je lichaam opnieuw en stap voor stap kleinere, of beter gezegd normale porties te laten eten. Je lichaam is slim en kan zich goed aanpassen.”

Bewust eten

Daarnaast is het volgens Janssens ook belangrijk om langzaam te eten, je voedsel goed te kauwen én bewust te eten. “Afleiding bij het eten zorgt ervoor dat je later weer sneller honger hebt, omdat je hersenen niet voldoende hebben geregistreerd dat je aan het eten bent. Dus: dag laptop, dag gsm, dag tv, dag boek. Geniet met aandacht van je voedsel en registreer actief smaken en texturen. Vermijd de hap-slik-weg-volgende-hap-methode.”

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | HLN
Beeld | iStock

Ook interessant