Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Ontspanning bij je thuis #12: tips om je weerstand te verhogen

ontspanning-bij-je-thuis-4-een-droomreis-maken.png

Vind je het tijdens deze chaotische en spannende periode lastig om nog te ontspannen? Wij helpen je! In ‘Ontspanning bij je thuis’ delen we iedere dag een video, tip of oefening van de experts van Quality Wellnessresorts waar je rustig en blij van wordt.

Zo heb je iedere dag een ontspannen momentje voor jezelf.

Je weerstand verhogen

Vandaag geeft diëtist Jonathan Klaassen tips om je weerstand te verhogen. Een goede weerstand maakt de kans op griep en verkoudheid kleiner. Het is daarom belangrijk om de komende tijd (en natuurlijk ook daarna) te variëren met voeding.

#1 Groente en fruit

Deze productengroepen staan met volle overtuiging op nummer één. Groente en fruit leveren o.a. vitamine C en meer vitaminen die hard nodig zijn voor het in standhouden van een goede weerstand. Wees niet bescheiden met groente en fruit. Verhoog de groente-inname door vaker groente te nemen of een extra portie bij de avondmaaltijd. Neem daarnaast minimaal twee stuks fruit per dag of maak een lekkere smoothie.

#2 Ga voor volkoren

Door voor volkoren producten te gaan profiteer je van veel voedingsstoffen, zoals vitamines en voedingsvezels. Vooral die vezels zijn essentieel voor een goede weerstand. Ze zorgen voor een goede darmwerking en een lager risico op ziekten zoals darmkanker, hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Kies dus voor volkorenbrood, pasta, zilvervliesrijst, volkoren beschuit/crackers, Brinta (volkoren graankorrels), volkoren wraps, volkoren muesli, tarwezemelen etc. En smeer dan meteen wat halvarine op je brood, daar zit namelijk vitamine A in, wat ook weer goed is voor de weerstand.

#3 Handje noten

Noten zitten vol goede voedingsstoffen, zoals vezels, eiwitten, maar in dit geval is vooral vitamine E een welkome gast. Vitamine E  werkt als antioxidant en beschermt zo de cellen, bloedvaten, organen, ogen en weefsel en is daardoor ook belangrijk voor een goede weerstand. Wees lekker creatief en neem dagelijks één handje ongezouten noten per dag. Zo uit het vuistje of bijvoorbeeld door de yoghurt. Lekkere en gezonde noten zijn onder andere: walnoten, cashewnoten, amandelen, paranoten, hazelnoten, macadamianoten, pecannoten en pistachenoten. Of neem gerust een lepeltje pindakaas!

# 4 Eiwitten

Eiwitten fungeren als fundament voor de opbouw van cellen en celstructuren, en voor de groei en het onderhoud van spiermassa. Dit versterkt vervolgens ook de weerstand. Bovendien zijn eiwitten een belangrijk bestanddeel van hormonen, enzymen en neurotransmitters. Voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong bevatten de meeste eiwitten. Denk aan vlees, (vette) vis, melk, kaas en eieren. Maar plantaardig voedsel kan ons lichaam ook genoeg eiwitten geven.

Voorbeelden van eiwitrijke plantaardige voedingsmiddelen zijn: vleesvervangers (tempeh, tahoe, tofu, seitan, vegetarische burgers of gehakt), zuivelvervangers (op basis van bijvoorbeeld soja), bonen, peulvruchten, noten en zaden.

#5 Voldoende vocht

Water is ontzettend belangrijk omdat het veel functies vervult in het lichaam. Het dient als bouwstof, als transportvloeistof en oplosmiddel, en het zorgt ervoor dat het lichaam op de juiste lichaamstemperatuur blijft. Ook fungeert water als een bouwsteen van cellen en is de ruimte tussen cellen ermee gevuld.

Verder dient water als smeermiddel bij de samentrekking van spieren en het vervoert voedingsstoffen, hormonen, vitamines, mineralen en afvalstoffen. Per dag hebben we ongeveer 2,5 liter vocht nodig. Via voedsel krijgen we zo’n 0,5 liter binnen, vooral uit groente en fruit. Naast deze hoeveelheid vocht moeten we dus ongeveer 1,5 à 2 liter tot ons nemen door te drinken. Dit komt neer op ongeveer 8 glazen (200 ml) water, thee, koffie of andere dranken.

Vaker ontspannen?

Wil je alle nieuwste tips en oefeningen van ‘Ontspanning bij je thuis’ direct in je mailbox ontvangen, en dagelijks een reminder krijgen om even te ontspannen? Schrijf je dan nu in voor de gratis nieuwsbrief van Quality Wellnessresorts.

Bron | Ontspanningbijjethuis.nl

Ook interessant