Gezondheid

Problemen met je stoelgang? 3 mogelijke oorzaken (en wat je eraan kunt doen)

3x-problemen-met-de-stoelgang-en-zo-kun-je-ontlasting-opwekken.jpg

Als je moeite hebt met de stoelgang, ligt dat in veel gevallen aan drie verschillende oorzaken. Gelijk naar laxeermiddelen grijpen is niet nodig. Afhankelijk van de oorzaak van de blokkade zijn er een aantal dingen die je kunt doen om een dergelijke opstopping te voorkomen én te genezen.

We zetten ze voor je op een rij.

De stoelgang

Het spijsverteringsstelsel zorgt er onder andere voor dat ons lichaam in staat is voedingsstoffen op te nemen, zodat we genoeg brandstof hebben voor onze dagelijkse energievoorziening. Soms kan het gebeuren dat dit systeem even niet zo soepel werkt. Het kan voorkomen dat je wel aandrang voelt om een grote boodschap te doen, maar er vervolgens op het toilet geen resultaat geleverd kan worden. Dit kan door verschillende dingen komen:

1. Obstipatie door uitdroging

Obstipatie ontstaat meestal doordat de ontlasting te lang in het darmstelsel zit. In de dikke darm wordt vocht uit de ontlasting gehaald. Hoe langer de ontlasting in de dikke darm zit, hoe harder en droger het wordt. De ontlasting kan zich daardoor op den duur moeilijker verplaatsen en er kan een blokkade ontstaan bij de opening naar de endeldarm.

Verstopping wordt vaak veroorzaakt door ongezonde voeding met te weinig vezels. Ook weinig beweging, overgewicht, een onregelmatig leven en het gebruik van sommige medicijnen kan deze vorm van obstipatie veroorzaken.

Zo kun je de ontlasting opwekken

Wanneer je hier vaker last van hebt, kun je proberen om meer vezelrijke producten te eten. Onder andere peren, pruimen, abrikozen en bonen hebben daardoor van nature een laxerend effect. Vergeet niet om ook veel water te drinken. De vezels hebben water nodig om op te zwellen. Als er te weinig water in de darmen aanwezig is, zal het effect averechts zijn.

2. Hoge bekkenbodemspanning

Je bekkenbodem bevat een harde, stevige spier die de inhoud van de buik beschermt en tegenhoudt. Hoe strak die spieren staan, is per persoon afhankelijk. Bij vrouwen die net bevallen zijn, is een verslapte bekkenbodemspier vaak de oorzaak dat ze minder goed naar het toilet kunnen.

Een te slappe bekkenbodemspier zorgt er namelijk voor dat bijvoorbeeld de blaas, baarmoeder en darmen afzakken. Maar een te strakke spierspanning is ook niet goed. Dit zorgt ervoor dat de sluitspier lastig open gaat, waardoor ontlasting gedwongen wordt tegengehouden. Er zijn verschillende spieroefeningen die je zelf thuis kunt doen om de bekkenbodem normaal te laten herstellen. Deze bijvoorbeeld.

3. Stress

Daarnaast hebben ook spanning en stress veel invloed op de werking van je sluitspier. Wanneer je gestrest bent, maakt je lichaam meer melkzuur aan, wat ervoor zorgt dat al je spieren (dus ook je sluitspier) meer samentrekken. Lukt het ondanks het harde persen niet om je ontlasting te lozen? Probeer dan een ontspannende wandeling. Een half uurtje in de vrije natuur is meestal al voldoende om je sluitspier te laten ontspannen.

Ook als je op de wc zit, moet je proberen er niet te veel op te concentreren. Lees bijvoorbeeld een stripboek of doe een spel op je telefoon. Vaak komt het op deze manier vanzelf op gang. Komt het er na enkele dagen nog steeds niet uit? Dan kun je een klysma of stoelgang bevorderende medicatie overwegen.

Lees ook
Feit of fabel: is geroosterd brood beter voor je darmen?

Bron | InfoNu.nl, Maag Lever Darm Stichting
Beeld | iStock

Ook interessant