Gezondheid

Is het ongezond om met een banaan te ontbijten?

ontbijten-met-banaan-hoe-ongezond-is-dat.jpg

Of je nou in alle haast snel een banaan van de fruitschaal meepikt of dat je in de vroege ochtend niet meer dan dat naar binnen krijgt: alleen met een banaan ontbijten is niet heel verstandig. 

We leggen je uit hoe je wél zorgt voor een goede start van de dag – inclusief banaan. 

Ontbijten met banaan

Je denkt misschien ontzettend gezond bezig te zijn door je dag te beginnen met een stuk fruit. Toch is ontbijten met alleen een banaan volgens voedingsdeskundige Daryl Gioffre niet verstandig. Een banaan bestaat namelijk voor een kwart uit suiker. Dat zorgt ervoor dat een banaan je snel energie geeft, maar dat je daarna juist een flinke dip kunt krijgen. Hierdoor krijg je sneller weer honger, en is de kans groot dat je nog voor de lunch al zin krijgt om te snacken. Daarnaast zorgt die dip ervoor dat je je vermoeid voelt.  

Ontregelde spijsvertering 

Ook zorgt een banaan voor een verzurend effect. De banaan kan namelijk op een lege maag gaan gisten. Dat kan volgens Gioffre zorgen voor een ontregelde spijsvertering. Je darmflora kan niet optimaal zijn werk doen en daardoor kun je op de lange termijn zelfs aankomen. Dat banaantje in de ochtend is dus niet zo gezond als je misschien zou denken. 

Lees ook: Zó mag je je banaan nooit eten als je last hebt van constipatie

Zo kun je wel ontbijten met banaan

Hoewel het dus niet verstandig is om alleen met een banaan te ontbijten, betekent dit niet dat je dit stuk fruit helemaal niet meer moet eten in de ochtend. Het heeft namelijk ook zijn voordelen. Banaan zit vol gezonde voedingsstoffen zoals kalium, vezels en magnesium. Daarnaast helpt dit fruit ook tegen vermoeidheid en stress.

Eet een banaan daarom in combinatie met bijvoorbeeld havermout, yoghurt en gezonde vetten zoals kokosolie en amandelen, zodat je bloedsuiker niet piekt (waardoor je ook geen dip krijgt) en de gezondheidsvoordelen niet verloren gaan. Daarnaast helpt de combinatie met ander eten om het zuur uit de banaan te neutraliseren, zodat dit geen nadelig effect heeft op je spijsvertering. Een banaan verdient dus nog steeds een plekje aan de ontbijttafel, maar gebruik ‘m voortaan niet meer als maaltijdvervanger. Heb je echt haast? Combineer dan de banaan met ander droog fruit zoals een appel, een stukje brood of met een klein beetje pindakaas voor de gezonde vetten.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | Byrdie, Fitcode, Voedingscentrum, BGreat
Beeld | iStock

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020! Help jij ons winnen? Stem dan snel hier.

Margriet 38 ligt in de winkel!  Met daarin een dossier familiegeheimen, een interview met politica Sigrid Kaag, dagboek van een scheiding en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant