Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Het ontbijt overslaan? Beter niet: tekort aan déze vitamines ligt dan op de loer

het-ontbijt-overslaan-beter-niet-tekort-aan-deze-vitamines-ligt-dan-op-de-loer.jpg

Wie haast of weinig eetlust heeft in de ochtend, zal het ontbijt misschien weleens overslaan. Voor een keertje is daar niks mis mee. Maar doe je dit vaker of zelfs iedere dag? Dan kun je een tekort oplopen aan een aantal belangrijke vitamines, blijkt uit onderzoek.

Het nieuwe onderzoek, gepubliceerd in Proceedings of the Nutrition Society, werd uitgevoerd onder 30.000 Amerikaanse volwassenen door onderzoekers van de Ohio State University. Daaruit blijkt opnieuw dat het wetenschappelijk bewezen is dat je eerste maaltijd de belangrijkste van de dag is. Wie het ontbijt overslaat, loopt de kans om calcium, vitamine C, vezels en andere belangrijke vitamines en mineralen te missen die in vaak genuttigde ontbijtjes voorkomen (bijvoorbeeld met melk, fruit en ontbijtgranen).

Ontbijt overslaan

Daarnaast blijken deze belangrijke voedingsstoffen ook te weinig voor te komen in wat deze mensen op de rest van de dag eten. “We zien dat als je niet eet wat over het algemeen gegeten wordt als ontbijt, je de neiging hebt om ze ook niet op een ander moment van de dag te eten”, stelt professor Christopher Taylor.

Jenna Amos, Nutrition Manager: “Wie wel ontbijt, heeft een hogere inname van voedingsstoffen die de meeste Amerikanen tekort komen. Hieronder vallen vitamine D, calcium, kalium en ijzer. Zij nemen ook minder voedingsstoffen die gelinkt worden aan de gevolgen van een slechte gezondheid, zoals verzadigd vet en natrium.”

Lees ook:
Déze drankjes kun je beter niet ’s ochtends drinken (en deze wel)

Nog meer voordelen van ontbijten

Niet alleen is het dus voor je lijf beter om wél tijd te maken voor een ontbijt, het kan ook een belangrijke rol spelen in hoe je presteert op een dag. “Ontbijten kan je geheugen verbeteren en er zijn mogelijke voordelen wat betreft aandacht, zelfbeheersing en flexibel denken. Een volledig ontbijt geeft je de brandstof om je door uitdagende opdrachten op het werk heen te ploeteren en als je in het middelpunt staat tijdens belangrijke meetings.”

Waar je vooral op moeten letten bij het klaarmaken van een gezond ontbijt? “Kies voor eiwitten en vezelrijke voeding om het meeste uit je ontbijt te halen.” Ze raadt aan om te gaan voor eieren, verse bessen, havermout en pindakaas met fruit, yoghurt (met veel eiwitten en weinig suiker) met banaan en granola of een ontbijtwrap met verse groenten.”

Lees ook:
Met deze 4 ingrediënten eet je elke dag een gezond en gevarieerd ontbijt

Bron | Well + Good
Beeld | Getty Images

Margriet 28 ligt nu in de winkel! Met daarin deze week de natuur in: unieke kampeeradresjes, eetbare planten, de beste apps voor in de natuur en meer. Maar ook: verhuizen van de stad naar een dorp, een interview met Sigrid Kaag, terug naar het oude normaal en natuurlijk nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant