Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Als je vóór deze tijd ontbijt, heb je minder kans op diabetes type 2

4g2rjye6p77m_selected_wide_1200.jpg

Hoewel diabetes type 2 door verschillende factoren kan ontstaan, blijkt je ontbijt er ook een rol in te spelen. Door ’s ochtends voor 8.30 je eerste maaltijd van de dag te nemen, zou je namelijk minder kans lopen op insulineresistentie, een vroeg waarschuwingssignaal van diabetes type 2.

Dat ontdekten onderzoekers van de Universiteit in Chicago, die éigenlijk onderzoek deden naar de effecten van vasten.

Minder kans op diabetes type 2 bij vroeg ontbijt

De onderzoekers analyseerden gegevens van ruim tienduizend mensen die deelnamen aan de studie, waarin hun eetgewoonten en gezondheid werden bijgehouden. Die deelnemers werden verdeeld in groepen op basis van het aantal uur dat ze vasten, én op basis van de tijd waarop ze hun ontbijt aten: vóór of pas ná 8.30. En wat bleek? De mensen die voor half 9 hun ontbijt nuttigen, hadden de hele dag door een lagere bloedsuikerspiegel en minder insulineresistentie – beide tekenen dat ze mínder kans lopen op diabetes type 2.

Insulineresistentie en diabetes type 2

Als je insulineresistentie hebt, reageert je lichaam een stuk minder goed op dit hormoon. En dat terwijl het een van de belangrijkste stoffen in je lichaam is: insuline zorgt er namelijk voordat bloedsuiker van je bloed in je lichaamscellen komt, waar het wordt gebruikt als energie. Daarmee zorgt insuline er ook voor dat je bloedsuikergehalte niet te hoog wordt. Als jouw lichaam dus niet meer zo gevoelig is voor insuline, werkt het minder goed. Daardoor blijft er extra glucose in je bloed zitten en wordt je bloedsuikerspiegel dus te hoog. Dat is ondezond en kan na verloop van tijd leiden tot diabetes type 2.

Lees ook:
5 signalen dat je mogelijk diabetes type 2 aan het ontwikkelen bent

Het beste ontbijt ter voorkoming van diabetes type 2

Natuurlijk zijn er heel wat factoren die kunnen lijden tot diabetes type 2, die veel verder gaan dan alleen wat en wanneer je je ontbijt eet. Zo speelt overgewicht een rol, maar ook ouder worden, ongezonde voeding, weinig lichaamsbeweging en erfelijkheid. Maar je levensstijl is wel degelijk belangrijk, en dat begint bij gezonde voeding. Eten dat ervoor zorgt dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft, zéker bij het ontbijt.

Wat is dan een gezond ontbijt, als je de kans op een schommelende bloedsuikerspiegel wil voorkomen? Daar blijken diverse opties voor te zijn. Het beste kun je gaan voor ‘langzame koolhydraten’, carbs die een lage glycemische index hebben. Dat wil zeggen dat je ze langzaam verteerd, waardoor je bloedsuikerspiegel minder zal pieken. Daarnaast zijn vezels en eiwitten belangrijk: die zorgen ervoor dat je een vol gevoel hebt, en zijn ook nog eens goed voor je stoelgang en stofwisseling. Een aantal voorbeelden: een bakje havermoutpap met noten en fruit, volkorenbrood met een gekookt ei of yoghurt met muesli en fruit.

Bron | Business Insider, Diabetesfonds
Beeld | Getty Images

Ook interessant