Gezondheid

Onrustig? Doe de buikademhaling!

tips_ontspannen.png

Als je gestrest of onrustig bent, hoef je niet meteen naar kalmeermiddelen te grijpen. Kom tot rust en ontspan met de buikademhaling, een oefening die ook vaak toegepast wordt bij diverse therapieën. Bovendien krijg je er nog eens extra energie van en voel je je na afloop sterker. 

Een van de symptomen van stress of onrust is een korte ademhaling. Die wordt veroorzaakt door de borstademhaling, waarbij de spieren rond de ribben zich samentrekken. Hierdoor kunnen de spieren niet ontspannen, waardoor je spanningen in je lichaam voelt. Soms leidt dit zelfs tot hartkloppingen en kun je gaan hyperventileren.

Dieper ademhalen

Over het algemeen maken we gebruik van een combinatie van een buik- en borstademhaling. Om rustig te worden is juist de buikademhaling effectief. Anders dan bij de combinatie van de twee ademhalingen en de borstademhaling, kun je met de buikademhaling dieper ademhalen, wat tot ontspanning leidt. Om te beginnen kun je de ademhaling het beste liggend uitvoeren. Dan voel je goed wat je buik doet en ontspan je misschien ook beter. Als je deze ademhaling eenmaal onder controle hebt, kun je ook op een stoel gaan zitten of op de grond in kleermakerszit.

Bekijk de video en volg onderstaande stappen voor de buikademhaling!

Stap 1: Geest kalmeren

Trek gemakkelijke kleding aan en ga op een matje op je rug liggen. Plaats wat kussens onder je knieën en houd je benen iets gespreid. Vergeet wat je vanavond gaat koken, de e-mails waarop je nog moet reageren en het verjaardagscadeau dat je nog voor je schoonmoeder moet kopen. Maak je hoofd leeg.

Stap 2: Adem in

Leg je handen op je buik en adem eerst diep in. Zorg ervoor dat hierbij je buik bolt.

Stap 3: Adem uit

Adem vervolgens uit en laat je buik weer zakken.

Gebruik jij ook al de buikademhaling om tot rust te komen? 

Ook interessant