Gezondheid

Online verslaving? 5 tips om te minderen

huis-schoonmaken.jpg

Tikkie verslaafd? Zo lukt het je om dat verleidelijke surfen en appen uit je systeem te krijgen:

1) Plan het in

Cold turkey kappen is misschien te veel gevraagd als je praktisch 27/4 aan je smartphone of tablet zit geplakt. Plan eerst momenten waarop je offline wilt zijn: in de avonduren, het weekend of één hele week.

2) Kondig het aan

Vertel van tevoren aan je directe omgeving dat je niet bereikbaar zult zijn per app, mail of social media. Zo hoef je je geen zorgen te maken dat je allerlei ‘belangrijke’ berichten mist. Voor groot nieuws bellen ze je maar!

3) Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk 

Zet op al je apparaten de internetverbinding uit en verwijder apps als Facebook, Twitter en Instagram. Wil je thuis alle verleiding voorkomen, dan kun je de router uit het stopcontact trekken. Maar of eventuele huisgenoten daar blij mee zijn…

4) Automatisch antwoord instellen

Stel een automatisch antwoord in op je e-mail, zodat mensen weten dat ze niet meteen antwoord kunnen verwachten en in dringende gevallen op een andere manier contact met je kunnen zoeken.

5) Deel je voornemen niet

Experts raden af om je voornemen om een tijdje offline te zijn te delen op social media. Het risico bestaat dat je dan zo benieuwd bent naar de reacties die mensen hierop plaatsen, dat je meteen weer online gaat.

Meer weten hierover?

Deze tips komen uit de zomerspecial die je bij Margriet nummer 30 ontving. Gemist? Je kunt hem online bestellen via Tijdschrift 365.nl

Lees meer:

Laat je werk los op vakantie. Hoe? Zo!
Zo ga je social media verslaving te lijf

 

Ook interessant