Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

4 ‘ongezonde’ voedingsmiddelen die eigenlijk hartstikke goed voor je zijn

4-ongezonde-voedingsmiddelen-die-eigenlijk-hartstikke-goed-voor-je-zijn.jpg

Het lijkt soms wel alsof er elke week voedsel, waar we jarenlang van hebben genoten, slecht voor de gezondheid wordt verklaard door een nieuw onderzoek. Als een voedingsmiddel eenmaal een slechte reputatie heeft gekregen, is het moeilijk om dit kwijt te raken. Van pindakaas word je dik, popcorn zit vol suiker, eieren zijn slecht voor je hart en koffie is altijd een ongezonde drug, toch? Zo zit het gelukkig niet bij al die ‘ongezonde’ voedingsmiddelen, vertelt diëtist Desiré van der Kruk van Jouw Foodplan, ons.

Soms is de negativiteit rond je favoriete eten en dranken totaal ongegrond. Hier zijn vier ‘ongezonde’ voedingsmiddelen, die juist verrassend goed zijn voor je gezondheid. Houd deze voordelen in gedachten, voordat je ze voorgoed afschrijft.

1. Ei mét eidooier

Jarenlang waren mensen bang voor eieren vanwege hun hoge cholesterolgehalte, maar onderzoek heeft aangetoond dat cholesterol in de voeding niet zo veel invloed heeft op het cholesterol in het bloed. Transvetten en verzadigde vetten zijn meer van invloed op ons cholesterol. Hele eieren zijn ongelooflijk voedzaam en bevatten, in vergelijking met hun calorieën, een zeer grote hoeveelheid voedingsstoffen. De meeste voedingsstoffen zitten in de dooiers, terwijl het eiwit van een ei voornamelijk uit eiwitten bestaat. Eierdooiers bevatten ook B-vitamines, vitamine A en E, de essentiële voedingsstof choline en mineralen, zoals ijzer en zink. Volgens de American Heart Association heeft de luteïne die in eieren wordt aangetroffen, een beschermende werking tegen de voortgang van vroege hartaandoeningen.

Hoeveel eieren mag je nu per week eten? Hoewel recente onderzoeken nog steeds geen consistent antwoord bieden, lijdt de gemiddelde gezonde persoon waarschijnlijk geen schade door tot zeven eieren per week te eten. Wanneer is het minder gezond? Een omelet van vier eieren gebakken in veel boter, gevuld met kaas en worst doet het gezonde gezondheidseffect teniet. Grote hoeveelheden verzadigd vet laten het cholesterol juist stijgen. Alles met mate is daarom het advies.

2. Popcorn

Popcorn is gemaakt van mais, een volkoren graan dat rijk is aan belangrijke voedingsstoffen. Dit omvat vitamines en mineralen, waaronder: calcium, kalium, vitamine A en vitamine K. Popcorn bevat grote hoeveelheden polyfenol-antioxidanten. Dit zijn plantaardige stoffen die in verband zijn gebracht met veel gezondheidsvoordelen, zoals een betere bloedcirculatie, een gezonde spijsvertering, evenals een mogelijk lager risico op bepaalde vormen van kanker. Een ander gezondheidsvoordeel van popcorn is de hoge verzadiging. Vanwege het hoge vezelgehalte van popcorn, het lage aantal calorieën en de lage energiedichtheid, wordt popcorn beschouwd als een voedingsmiddel dat kan helpen bij het afvallen. Van popcorn is bijvoorbeeld aangetoond dat het mensen een voller gevoel geeft dan een vergelijkbare hoeveelheid calorieën uit aardappelchips. Zelfgemaakte popcorn van popcornmais biedt de beste gezondheidsvoordelen. Mensen kunnen popcorn zelf poffen door gedroogde maiskorrels in een pan te verhitten.  

Popcorn uit de bioscoop is meer een lekkernij dan een gezonde snack. Het is bereidt met veel olie, zout of suiker. Ook magnetronpopcorn kun je beter laten liggen, het kan tot wel twee keer zoveel calorieën bevatten als de gezondere variant van zelf gepofte popcornmais. ​Maar als je de ‘juiste keuzes’ maakt, is popcorn helemaal geen ongezonde keuze.

3. Pindakaas

Uit onderzoek blijkt dat mensen die elke dag pindakaas eten, over het algemeen gezonder eten. Pindakaas mag dan veel vet bevatten, maar tachtig procent van dat vet is afkomstig van gezonde enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde oliën. Pindakaas is een eiwitrijk voedsel met veel vitamine E, niacine, foliumzuur, magnesium en antioxidanten. Natuurlijke pindakaas van honderd procent pinda’s heeft de voorkeur.  Noten, waaronder pinda’s (die technisch gezien peulvruchten zijn), zijn in verband gebracht met een lager risico op hartaandoeningen, kanker en vroegtijdig overlijden. Maar zoals je vast wel aan zag komen, is er wel een ‘maar’: niet elke pindakaas is even gezond. Light pindakaas of Amerikaanse merken bevatten vaak grote hoeveelheden suiker en zout. Kijk daarom altijd op de ingrediëntenlijst van een pot pindakaas.

4. Koffie

Wat een verschil kunnen een paar jaar maken. Nog niet zo lang geleden leerden we over de gevaren van koffie – hoe het je bloeddruk kan verhogen, je hart sneller kan doen kloppen, je slaap kan verstoren en misschien zelfs kanker kan veroorzaken. Nu heeft de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) koffie van de lijst met mogelijke kankerverwekkende stoffen gehaald. En er zijn steeds meer aanwijzingen dat koffie misschien wel goed voor je is. Koffie is de afgelopen decennia een van de meest bestudeerde voedingscomponenten geweest. En het nieuws is overwegend goed. Matige koffieconsumptie (drie tot vier kopjes per dag) wordt in verband gebracht met een langere levensduur.

Uit een studie in 2015 bleek zelfs dat koffieconsumptie verband hield met een vermindering van acht tot vijftien procent van het risico op overlijden (met grotere verminderingen bij degenen met een hogere koffieconsumptie). Andere onderzoeken hebben aangetoond dat koffiedrinkers mogelijk een verminderd risico hebben op hart- en vaatziekten, type 2 diabetes, Alzheimer, Parkinson en colon-, baarmoeder- en leverkanker. Meer dan vijf kopjes per dag is mogelijk te veel van het goede. Overmatige inname van cafeïnehoudende koffie kan je hartslag en bloeddruk verhogen en maakt het moeilijker om in slaap te vallen.  Onthoud ook dat wat je aan je koffie toevoegt, een verschil kan maken in hoe gezond de drank werkelijk is. Room, suiker of siroop maken een koffie ongezonder.

Ongezonde toevoegingen aan voedingsmiddelen

Veel ‘ongezonde’ voedingsmiddelen met een slecht imago zijn dus gezonder dan je denkt, mits je goed kiest en gaat voor opties die onbewerkt zijn. Ongeacht hoe gezond een voedingsmiddel is, als het in olie, boter of suiker wordt gedrenkt, zal het de voedingswaarde ervan ernstig verminderen. Net zoals we pizza geen groente kunnen noemen vanwege de tomatensaus, zo kunnen we karamelpopcorn of koffie met toffee siroop ook niet als goed voor onze gezondheid beschouwen.

Meer lezen van Desiré?

Desiré van der Kruk

Desiré van der Kruk (25) heeft na het behalen van haar bachelor voeding en diëtetiek online diëtistenpraktijk jouwfoodplan.nl opgericht, waar je terecht kunt voor e-consulten en voedingsschema’s op maat. Daarnaast schrijft ze graag artikelen over voeding en gezondheid. Volg haar op Instagram of Facebook voor meer info, tips & tricks.

Tekst | Desiré van der Kruk
Beeld | Getty Images
Foto | Privébeeld Desiré van der Kruk

Ook interessant