Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Ongewenst urineverlies: feiten en fabels

tenatipsenfabels.jpg

Vorig jaar liet Margriet samen met Tena Lady vrouwen aan het woord die te maken hebben met ongewenst urineverlies. Ze lieten zich hierdoor niet belemmeren en deelden hun ervaringen en tips. Wij zetten de feiten en fabels over urineverlies én de tips nog even op een rijtje.

Feiten & Fabels

Feit

Ruim 1 op de 10 mensen heeft te maken met urineverlies.

Feit

In maar liefst zeventig procent van alle lichte tot matige gevallen wordt het urineverlies minder of verdwijnt zelfs volledig door drie tot zes maanden regelmatig de juiste oefeningen te doen voor de bekkenbodemspieren. Kijk op corewellness.nl voor gratis te downloaden oefeningen.

Fabel

Dat maandverband voldoende beschermt bij urineverlies is een fabel. Maandverband is bedoeld ter bescherming tijdens de menstruatieperiode, niet om urine op te vangen. De producten van Tena zijn speciaal ontworpen om vocht snel op te nemen en vast te houden en om geurtjes weg te nemen. Fabel Het is een fabeltje dat minder drinken helpt om ongewenst  urineverlies te voorkomen. Sterker nog: het wordt er zelfs erger van, omdat het plaspatroon erdoor verstoord raakt. Als je lange tijd weinig drinkt wordt je plas geconcentreerder en kan je blaas steeds minder urine vasthouden. Probeer dus 1,5 tot 2 liter vocht op een dag te drinken, bij voorkeur water.

Fabel

Dat alleen oude mensen te maken krijgen met urineverlies klopt niet. 1 op de 4 vrouwen vanaf 35 jaar krijgt ermee te maken. Veel vrouwen krijgen krijgen te maken met urineverlies na een bevalling of operatie.

Feit

40% van de jonge vrouwen verliest soms een paar druppels urine bij het sporten.

4 tips van lezeressen

1 ‘Leer jezelf aan naar het klantentoilet te vragen als je aan het shoppen bent. Dat shopt een stuk aangenamer.’

2 ‘Ga altijd met een rechte rug en met je knieën in een hoek van negentig graden op de wc zitten, met je broek of panty helemaal naar beneden en eventueel een voetenbankje om je voeten op te steunen. Zo plas je je blaas helemaal leeg.’

3 ‘Ga naar een bekkenbodemspecialist. Als je elke dag oefent krijgen je hersens een seintje om de spieren aan te spannen tijdens het sporten, uitgaan of als je moet lachen of niezen.’

4 ‘Maak het onderwerp bespreekbaar en laat je door je urineverlies niet belemmeren in je activiteiten.’

Ook interessant