Veroudering spieren terugdraaien Beeld Getty Images/Westend61
Beeld Getty Images/Westend61

Onderzoek: zó kun je de veroudering van spieren terugdraaien

Dat bewegen belangrijk is voor je gezondheid, dat hoeven we je vast niet meer te vertellen. Maar uit onderzoek van de Universiteit Maastricht (UM) en het Amsterdam Universitair Medisch Centrum (UMC) blijkt nu ook dat dit de veroudering van je spieren voor een groot deel kan tegengaan of zelfs kan terugdraaien.

We leggen je uit wat je hierover moet weten.

Veroudering van je spieren terugdraaien

Door de jaren heen verouderen je spieren, maar volgens een gezamenlijk onderzoek van de Universiteit Maastricht (UM) en het Amsterdam Universitair Medisch Centrum (UMC) blijkt dat spieren van sportieve ouderen bijna dezelfde stofwisseling laten zien als jonge mensen. In het onderzoek werd gekeken naar de belangrijkste stofwisselingsverschillen die verband houden met verstoorde en normale, gezonde veroudering van het spierweefsel. Daarbij spelen de mitochondriën een belangrijke rol. Dit kun je zien als een soort energiefabriekjes van je lichaamscellen, die voedingstoffen omzetten in energie. Daarbij is vooral het co-enzym nicotinamide-adenine-dinucleotide (NAD+) essentieel. Uit het onderzoek bleek dat oudere mensen met een zeer actieve levensstijl bijna dezelfde NAD+-niveaus in hun spieren hadden als jongere mensen.

Uit dit onderzoek blijkt daarnaast dat je de werking van mitochondria kunt verbeteren door voldoende te sporten. Ook als je ouder bent. Het onderzoek suggereert daarmee dat je de veroudering van je spieren zelfs voor een deel kunnen terugdraaien door middel van een actieve leefstijl.

Ook voor minder fitte ouderen

Dit zou niet alleen positief nieuws zijn voor sportieve ouderen, maar betekent ook dat minder fitte ouderen hun spieren nog kunnen trainen. Daarnaast zouden minder fitte ouderen niet alleen baat hebben bij een actieve levensstijl en meer sporten, maar zouden voedingssupplementen die de NAD+-niveaus verhogen ook kunnen bijdragen aan een verbetering van de spieren. Mogelijk is een combinatie van de twee het meest effectief, maar daar is volgens de wetenschappers nog meer onderzoek voor nodig.

Daarnaast is het altijd verstandig om eerst je huisarts te raadplegen voordat je aan supplementen begint. Vergeet daarbij ook niet te overleggen over de combinatie met eventuele andere supplementen en medicatie. Dit kan in sommige gevallen namelijk negatieve gevolgen of zelfs ernstige risico’s met zich meebrengen.

Bron | Amsterdam Universitair Medisch Centrum

Maryse De BruijneGetty Images/Westend61

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden