Onderzoek: ‘Steeds meer aanwijzingen dat vitamine K beschermt tegen dementie’ Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Onderzoek: ‘Steeds meer aanwijzingen dat déze vitamine beschermt tegen dementie’

Bladgroenten zitten er vol mee en ook fruit, granen en vlees bevatten het: vitamine K. Een stof die belangrijk is voor een goede bloedstolling en sterke botten, maar ook een andere belangrijke functie lijkt te hebben. Er zijn namelijk steeds meer aanwijzingen dat het ons brein kan beschermen tegen dementie.

Er moet nog veel vervolgonderzoek uitgevoerd worden, maar experimenten met ratten tonen een voorzichtig maar hoopvol verband aan tussen vitamine K en dementie.

Dementie

Dementie komt heel veel voor: één op de vijf mensen krijgt er in hun leven mee te maken en dat aantal blijft toenemen. En hoewel er steeds meer inzichten zijn in de oorzaken en behandelingen van dementie, is er nog altijd geen middel gevonden dat echt klachten kan verminderen of voorkomen. Wel zijn er een aantal studies die hinten op een link tussen vitamine K en dementie, en een nieuw onderzoek biedt nog meer hoop.

Link vitamine K en dementie

Experimenten bij ratten laten namelijk zien dat de beestjes die aanvullende vitamine K krijgen, minder cognitieve stoornissen hebben en een sterker ruimtelijk geheugen en leervermogen. Het lijkt er volgens het team van wetenschappers dan ook sterk op dat vitamine K beschermt tegen de cognitieve achteruitgang en het verslechteren van bepaalde hersenfuncties, die geassocieerd worden met dementie. Dat vitamine K die achteruitgang kan stoppen, zou te maken hebben met die invloed die deze stof heeft op de verwerking van bepaalde stoffen in het brein.

Vooralsnog houdt het team een slag om de arm omdat er meer studies nodig zijn om te bepalen of de bevindingen zich ook vertalen naar mensen. Maar: de eerste bevindingen zijn al wel hoopvol, want als vitamine K een halt kan roepen tot de slopende ziekte zou dat heel positief zijn.

Vitamine K in voeding

We schreven al dat vitamine K in groente groenten zit: je moet dan denken aan bijvoorbeeld boerenkool, spinazie, broccoli of andijvie. Ook vlees, melk en melkproducten en eigeel zijn bronnen waarin deze vitamien zit. En wist je dat de aanbevolen hoeveelheid helemaal niet zo hoog is? De exacte hoeveelheid vitamine K die je per dag binnen zou moeten krijgen verschilt per leeftijd, maar voor volwassenen zou zo’n zeventig microgram per dag voldoende zijn. Pas wel op met vitamine K-supplementen: het Voedingscentrum raadt pillen met meer dan 100 microgram af.

Bron | Scientias, Voedingscentrum

Ilse van RoekelGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden