Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Hoe je de kans op dementie verkleint door noten te eten

onderzoek-noten-eten-als-veertiger-verkleint-kans-op-dementie-op-latere-leeftijd.jpg

Eet je graag een handje vol noten als tussendoortje? Dan werk je onbewust ook meteen aan de gezondheid van je brein. Door twee keer per week noten te eten, blijk je namelijk de kans op dementie op latere leeftijd te verkleinen. Vooral als je daar als veertiger mee start.

Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van de National University of Singapore, die 23 jaar lang het dieet en de gezondheid van 17.000 mensen volgde.

Noten tegen dementie

Onderzoekers van de universiteit in Singapore volgden 17.000 mensen tussen 1993 en 2016. In die periode hielden ze hun dieet bij, en later ook hun cognitieve functies. Ze keken dus naar hoe goed hun hersenen werkten, vooral op het gebied van geheugen, concentratie, de snelheid van informatieverwerking en hun sociale vaardigheden.

En wat bleek? Mensen die als veertiger begonnen met het regelmatig eten van noten, hadden aanzienlijk minder kans op dementie of andere aandoeningen aan de cognitieve functies van het brein. Ze hadden twintig procent minder vaak problemen met hun geheugen als zestigplussers, vergeleken met de mensen die een stuk minder vaak noten aten.

Lees ook:
9 veel gehoorde mythes over dementie en Alzheimer die niet kloppen

Een handje noten per week

Twee keer per week noten eten is voor de meeste mensen geen straf, maar ook minder heeft al effect. Mensen die één keer per week een handje noten eten, zagen bijna een zelfde effect: zij hadden negentien procent minder kans om problemen met hun geheugen te hebben als zestigers, zeventigers of tachtigers. De resultaten van deze studie werden recentelijk gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Age and Ageing.

Welke noten?

Welke noten precies gegeten zijn door de proefpersonen in deze studie, wordt niet gespecificeerd. Wel blijkt uit eerdere onderzoeken dat walnoten het geheugen verbeteren en ook hazelnoten, pecannoten, amandelen en cashewnoten zouden een positieve invloed hebben op de cognitieve functies van de hersenen.

Eerdere onderzoeken gaven dus ook al aan dat noten een positieve invloed hebben op het brein, maar dit is een van de eerste keren dat zo’n grootschalig onderzoek dit aantoont.

Gezondheidsvoordelen van noten

Het is natuurlijk niet de eerste keer dat het eten van (onbewerkte) noten gelinkt wordt aan een aantal gezondheidsvoordelen. Ze bevatten onder andere veel belangrijke vitaminen en mineralen, bijvoorbeeld vitamine B1, vitamine E en ijzer. Ook is het een gezonde bron van onverzadigde vetten, hebben ze een positief effect op je cholesterollevels en zijn er duidelijke aanwijzingen dat ze beschermen tegen hart- en vaatziekten.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | The Independent, Voedingscentrum
Beeld | Getty Images

ME1

Margriet Extra: Fit & Slank ligt nu in de winkel! Met in deze special: een compleet fitplan voor een frisse start, 38 slanke recepten, persoonlijke verhalen, work-outs voor binnenblijvers en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant