Pruimen op roze ondergrond Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Onderzoek: Het eten van pruimen draagt bij aan de gezondheid van je botten

Nieuw onderzoek toont aan dat voor vrouwen het eten van pruimen na de overgang kan helpen bij het voorkomen van botverlies, veroorzaakt door osteoporose. Dit is een chronische ziekte waarbij je botten meer dan gemiddeld verzwakt zijn.

Deskundigen zeggen dat pruimen veel voedingsstoffen bevatten die kunnen bijdragen aan de gezondheid van je botten, maar dat nog onbekend is waarom dat zo is.

Risico voor vrouwen

Onderzoekers van de National Institutes of Health (NIH) zeggen dat vrouwen vier keer meer kans hebben om osteoporose te ontwikkelen dan mannen. De aandoening wordt deels veroorzaakt door de leeftijd, maar ook deels door afnemend oestrogeen. Volgens het Centrum voor Disease Control and Prevention (CDC) lijdt bijna twintig procent van de vrouwen van boven de vijftig aan osteoporose in het dijbeen, de onderrug of de nek. Uit twee nieuwe studies van de Pennsylvania State University blijkt dat het dagelijks eten van pruimen kan helpen om botverlies bij vrouwen die niet meer in de overgang zitten te voorkomen.

Onderzoek met pruimen

“Ons laatste onderzoek vertegenwoordigt de grootste studie, meer dan tweehonderd postmenopauzale vrouwen deden mee, om het verband tussen pruimen en gezonde botten te onderzoeken,” vertelt de hoofdonderzoeker van de studie, Mary Jane De Souza, PhD, FACSM, aan Healthline. De ruim tweehonderd vrouwen werden ingedeeld in vier groepen. Die groepen werden met elkaar vergeleken om te ontdekken welk voordeel het eten van pruimen kan hebben om botverlies te voorkomen. Eén groep at geen pruimen, de tweede groep at vijf tot zes pruimen per dag, de derde groep at er dagelijks tien tot twaalf en de laatste groep was gecombineerd. Uit dit onderzoek blijkt dat de vrouwen meetbare veranderingen ondervonden aan het verzwakken hun botten. “Terwijl we niet per se verrast waren door de huidige resultaten, gezien eerdere onderzoeken die ook positieve verbanden met de gezondheid van de botten hebben aangetoond,” zegt De Souza.

Het ‘pruim-effect’

“In eerdere kleinere studies hebben onderzoekers het gehad over het positieve ‘pruimeffect’, dat laat zien dat pruimen een belangrijke rol lijken te spelen in de gezondheid van de botten,” legt De Souza uit. De Souza merkt op dat pruimen verschillende vitaminen en mineralen bevatten die belangrijk zijn voor de botten, maar zegt ook dat ‘het niet per se duidelijk is’ wat er in pruimen zit dat een gunstig effect heeft op de gezondheid van de botten. “Pruimen zijn goed voor de botten,” zegt De Souza. “We weten ook dat pruimen ontstekingsremmende effecten hebben. We hebben dit effect specifiek bestudeerd en zullen binnenkort over deze bevindingen rapporteren.”

Vitamine K en kalium

Emily Feivor, RDN, een geregistreerde diëtiste in Long Island Jewish Forest Hills in Queens, sluit zich aan bij de onderzoeksbevindingen en zegt dat pruimen voedingsstoffen leveren die essentieel zijn voor het behoud van gezonde botten. “Met slechts vier pruimen krijgen we 23 procent van onze dagelijkse behoefte aan vitamine K, die eiwitten maakt om te helpen bij de opbouw van onze botten. Ook krijgen we zes procent van onze dagelijkse behoefte aan kalium binnen, die helpt bij het voorkomen van calciumverlies uit onze botten. Aangezien deze voedingsstoffen zo belangrijk zijn, kunnen ze nuttig zijn voor mensen met botverlies.”

Feivor waarschuwt wel dat je niet je volledige voeding kunt vervangen door pruimen, maar dat het een aanvulling en ondersteuning is van je voedingspatroon.

Bron | Healthline

Sanne van der LindenGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden