Gezondheid

Déze vier groenten kunnen volgens onderzoek hart- en vaatziekten voorkomen

deze-vier-groenten-kunnen-volgens-onderzoek-hart-en-vaatziekten-voorkomen.jpg

Dol op broccoli, kool, spruitjes en bloemkool? Dan heb je geluk: Britse onderzoekers ontdekten namelijk dat déze vier soorten groenten je kunnen beschermen tegen hart- en vaatziekten.

Natuurlijk is ook voldoende beweging en een gezond dieet belangrijk, maar deze groentesoorten kunnen volgens het onderzoek zéker een extra hulpmiddel zijn voor een gezond hart.

Calcium

De onderzoekers ontdekten dat groenten uit de kruisbloemenfamilie zorgen dat je duidelijk minder kans hebt op hart- en vaatziekten. Hoewel broccoli, bloemkool, spruitjes en kool voor iedereen goed zijn, was vooral bij vrouwen van zeventig jaar en ouder het effect duidelijk te zien. Dat verminderde risico komt omdat deze groentevarianten ervoor zorgen dat er minder calciumopbouw is in de bloedvaten. Calciumopbouw leidt tot aderverkalking. Dan worden de vaatwanden harder, waardoor de bloedvaten nauwer zijn en het hart harder moet werken. Aderverkalking is één van de belangrijkste oorzaken van hartaanvallen, hartfalen of beroertes. Door zo’n opbouw van calcium te voorkomen, heb je dus minder kans op die aandoeningen.

Lees ook: Déze 10 voedingsmiddelen dragen bij aan een gezond hart

Vitamine K

Waarschijnlijk komt dit verschil waarschijnlijk door de vitaminen die in de groenten die binnen de kruisbloemenfamilie vallen. Bloemkool, broccoli, kool of spruitjes bevatten namelijk veel vitamine K. Die vitamine helpt bij het oplossen van vet en helpt bij het vervoeren van calcium naar de botten in plaats van de bloedvaten.

20 gram broccoli

Je hoeft niet eens echt veel van deze groenten te eten om de kans op hart- en vaatziekten te verkleinen. Volgens hoofdonderzoeker Blekkenhorst is 20 gram gestoomde broccoli of 90 gram rauwe kool al genoeg om de kans op aderverkalking te verkleinen. Deelnemers die zulke hoeveelheden aten, hadden al 46 procent minder kans op een gevaarlijke opbouw van calcium en dus op hart- en vaatziekten dan mensen die deze groenten niet gegeten hadden. Toch is het niet slim om alleen die groenten te eten, waarschuwt Blekkenhorst. Broccoli, bloemkool, spruitjes en kool zijn hartstikke gezond, maar om álle vezels en voedingsstoffen binnen te krijgen moeten we dagelijks een variatie van groenten en fruit binnenkrijgen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Well + Good, British Journal of Nutrition
Beeld | iStock

Ook interessant