Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Omega-3 eten kan bijdragen aan een langere levensduur: dít zijn de gezondste bronnen

omega-3.jpg

Het eten van voldoende omega-3 is gezond, dát wisten we al. Maar uit recent onderzoek blijkt dat het eten van veel van de gezonde vetzuren uit bijvoorbeeld vette vis of noten ook kan bijdragen aan een langere levensduur. We zetten daarom de gezondste bronnen van omega-3 voor je op een rij.

Hetzelfde geldt ook voor omega-6 vetzuren, blijkt uit hetzelfde onderzoek.

Amerikaans onderzoek


Het onderzoek werd gepubliceerd in The American Journal of Clinical Nutrition. Onderzoekers wilden onderzoeken of er een verband is tussen omega-3 vetzuren en een lang leven. Dit deden ze door 2.240 deelnemers gedurende 11 jaar te volgen en de omega-3-spiegels in hun bloed te analyseren. En wat bleek? De onderzoekers ontdekten dat het hebben van hogere niveaus van omega-3 vetzuren in het bloed een lager sterftecijfer zou kunnen voorspellen bij mensen ouder dan 65 jaar.

Ontstekingen voorkomen

“Omega-3 vetzuren worden in verband gebracht met voordelen voor de gezondheid van het hart en kunnen een rol spelen bij het bestrijden van ontstekingen”, verklaart dietist Amanda Baker aan Well + Good. Toch is het belangrijk uit welke bronnen de omega-3 en omega-6 vetzuren worden gehaald. Dít zijn de gezondste.

Vette vis

In vette vis zoals zalm en sardientjes, tonijn en makreel zitten van nature veel omega-3. Twee keer per week een portie vette vis eten zou al voldoende zijn om er de gezondheidsvoordelen van te plukken. Een simpele salade met tonijn of een broodje gerookte zalm tijdens de lunch aan je eetpatroon toevoegen is een gezonde en lekkere manier om dat te bewerkstelligen.

Lijnzaad

Ook het eten van lijnzaad kan helpen om voldoende omega-3 vetzuren binnen te krijgen. In lijnzaad zit naast dit gezonde vetzuur ook veel magnesium en het is een grote bron van vezels. Heb je snel last van constipatie? Dan kan het toevoegen van een lepel lijnzaad aan je smoothie of in je yoghurt al helpen.

Lees ook:
Goed om te weten: dit zijn de voor- en nadelen van chiazaad

Chiazaad

Hetzelfde geldt voor chiazaad. Het zaadje is maar klein maar bevat heel veel omega-3 vetzuren. Chiazaden bevatten meer vezels en eiwitten dan lijnzaad, maar het zijn beide sterke bronnen van omega-3 vetzuren. Ook dit zaad kun je prima door je smoothie roeren. Je proeft er weinig van, maar plukt er zo wel de gezondheidsvoordelen van.

Walnoten

Ongezouten, ongebrande noten zijn een grote bron van gezonde vetten. Maar walnoten zijn in het speciaal heel gezond, en dat heeft alles te maken met de grote hoeveelheid omega-3 vetzuren die erin zitten. Daarom wordt de noot in verband gebracht met een verhoogde cardiovasculaire gezondheid, verbeterde cognitieve functie, verminderde symptomen van depressie en een zeer verkleinde kans op ontstekingen in het algemeen. Een klein handje per dag is volgens diëtisten voldoende.

Bron | Well + Good
Beeld | Getty

Ook interessant