Gezondheid

Met deze makkelijke oefening verklein je de kans op osteoporose na de overgang

overgang-osteoporose.jpg

Osteoporose, oftewel botontkalking, is een veel voorkomende aandoening bij vrouwen in de overgang. Uit Brits onderzoek blijkt nu dat je osteoporose op een simpele manier helpt te voorkomen.

Vrouwen in de overgang hebben een grotere kans op osteoporose. Dit komt doordat de botten worden beschermd door de vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron, waarvan de aanmaak rond en na de overgang afneemt. Hierdoor verliezen vrouwen ongeveer één tot twee procent van hun botmassa per jaar.

6 minuten per week

Het is bekend dat je osteoporose helpt te voorkomen door voldoende calciumrijke producten en vitamine D te binnen te krijgen. Ook veel bewegen zou bijdragen aan sterkere botten. Onderzoekers aan de Manchester Metropolitan University en de University of Hull stellen nu dat je helemaal niet zo veel hoeft te sporten om botontkalking tegen te gaan. Slechts zes minuten per week zou volgens de onderzoekers al voldoende zijn.

Het belang van lichaamsbeweging

Volgens de onderzoekers is de aandoening te voorkomen door drie keer per week, twee minuten lang, een krachtige maar eenvoudige oefening te doen. Springen bijvoorbeeld. “Ongeveer de helft van de vrouwen ouder dan vijftig breekt een bot als gevolg van botontkalking,” zegt Dr. Gallin Montgomery, docent sport- en bewegingsbiomechanica aan de Manchester Metropolitan University. “Osteoporose komt het meest voor bij vrouwen na de menopauze en lichaamsbeweging is een van de beste manieren om dit te helpen voorkomen. Veel vrouwen geven echter aan dat ze hier weinig tijd voor hebben. Daarom zijn we een onderzoek gestart om te kijken hoeveel bewegingstijd er precies nodig is.”

30 sprongen per keer

Voor het onderzoek deden gezonde vrouwen in de vroege menopauze verschillende sportieve oefeningen. De deelnemers droegen gedurende de training een apparaat dat de impact op botten en de spieren in kaart bracht. Hieruit bleek dat een reeks van dertig sprongen, drie keer week uitgevoerd, al een positief effect had op de sterkte van de botten. Montgomery: “Alleen wandelen is vaak niet voldoende. We hopen dat dit resultaat meer vrouwen aanmoedigt om een high-impact oefening te doen om osteoporose bij vrouwen in de overgang te helpen voorkomen.”

Bron |Manchester Metropolitan University
Beeld | iStock

 

Ook interessant