Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Heb jij chronische ochtendstress? Mogelijke oorzaken én oplossingen

ochtendstress.jpg

Je bent nog maar net wakker, of de stress giert al door je lijf. Geen lekker begin van je dag, toch? Daarom is het belangrijk om iets te doen tegen ochtendstress. Er kan namelijk meer aan de hand zijn dan simpelweg geen zin in je werk hebben.

En gelukkig zijn er ook oplossingen.

Oorzaken van stress in de ochtend

We hebben allemaal weleens stress ’s ochtends. Haasten naar werk, kinderen die niet op willen schieten, je verslapen… maar als je chronische ochtendstress hebt, is er toch wel iets mis. Want nee, je zou niet elke ochtend zo’n nerveus gevoel moeten hebben. Heb je dat wel, dan is de kans groot dat er iets meer aan de hand is.

Te hoge piek aan cortisol

Je lichaam maakt ’s ochtends wat meer cortisol aan. Dat is heel normaal en zelfs nodig, om je hersenen op te starten na een nacht slapen. Wakker worden! Maar als je sowieso al veel stress hebt en je constant nerveus voelt, kan het cortisolgehalte nog hoger pieken in de ochtend. Met als gevoel dat je je dus extreem opgejaagd kunt voelen of zelfs een paniekaanval kunt krijgen, terwijl je dag nog niet eens begonnen is. En dat kan flinke invloed hebben op de rest van je dag én de volgende ochtend.

Onvoldoende rust

Als je onvoldoende rust neemt, blijft stress zich opbouwen. Ook ’s nachts kan je vecht-of-vluchtreactie dan aan blijven staan, met als gevolg dat je niet kunt slapen en/of ’s ochtends weer stijf van de zenuwen wakker wordt. Je blijft dus in een vicieuze cirkel zitten.

Mentale gezondheidsproblemen

Misschien kun je niet voldoende rust nemen vanwege je mentale gezondheid. Denk bijvoorbeeld aan PTSS, OCD, een angststoornis, sociale stoornis of depressie. Er kan van alles in je leven spelen, van sterfte en ziekte tot relatieproblemen, waar je letterlijk van wakker ligt of slecht door slaapt. En dat komt je gevoel in de ochtend natuurlijk niet ten goede.

Nachtmerries

Die mentale gezondheidsproblemen, kunnen ook resulteren in nachtmerries. Die kunnen je zo teisteren, dat je er ’s ochtends compleet uitgeput en gestrest uit wakker wordt.

Lees ook:
Chronische vermoeidheid: deze nieuwe therapie via internet kan helpen

Oplossingen tegen ochtendstress

Zoals gezegd, heeft iedereen weleens last van dat opgejaagde gevoel ’s ochtends. Maar als dat bij jou haast dagelijkse kost is en je eronder lijdt, is het belangrijk er iets tegen te doen. Maar wat?

Ontspan écht

Ja, daar is-ie weer: pak je rust, probeer te ontspannen. Laat stress je leven niet beheersen, maar pak het aan. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer je daar wel echt alles voor? Van meditatie tot en met yoga en ademhalingsoefeningen: geef het een kans, ontdek of het jou echt die rust biedt. Zowel ’s ochtends voor je opstaat als ’s avonds voor je gaat slapen en op momenten daar tussenin. Zet een eerste stap door bewust vier seconden in te ademen door je neus, je adem vier seconden vast te houden en vervolgens zes seconden uit te ademen door je mond.

Schrijf je gevoelens op

Wat leidt tot dat gestreste, angstige gevoel in de ochtend? Het zaadje daarvoor is misschien al de dag daarvoor geplant. Het is belangrijk om die oorzaak te achterhalen, om het vervolgens proberen aan te pakken. Schrijf een week of zelfs een maand lang per dag beknopt op wat er gebeurde en hoe je je daarbij voelde. Een soort dagboek, dus. Misschien ontdek je wel een bepaald patroon en herken je triggers.

Lees ook:
Pak je notitieboek erbij: dít is journaling (en hierom is het goed voor je)

Slaap onder een verzwaringsdeken

Uitgerust wakker worden is het halve werk. Sommigen zweren bij het effect van een verzwaringsdeken op je nachtrust. Hier lees je daar meer over.

Praat erover (met je huisarts, praktijkondersteuner of psycholoog)

Chronische ochtendstress kan je flink belemmeren, dus het is belangrijk om het bespreekbaar te maken. Niet alleen met bijvoorbeeld je partner, maar ook met een deskundige. Je huisarts, de praktijkondersteuner of een psycholoog kan je helpen om tot de oorzaak te komen en tips geven.

Volg cognitieve gedragstherapie

Misschien kan cognitieve gedragstherapie je helpen. Deze therapie focust zich niet op gebeurtenissen in je leven zelf, maar op de ‘gekleurde bril’ waardoor jij dingen ziet. Het kan je helpen om te gaan met bepaalde gedachtes en objectiever naar je gevoelens te kijken, waardoor negatieve gevoelens zelfs kunnen verdwijnen. En als die vooral je ochtenden zo overheersen, wil je daar inderdaad graag vanaf, toch?

Bron | Huffington Post
Beeld | Getty

Ook interessant