Gezondheid

Waarom veel mensen obstipatie hebben tijdens de feestdagen (en hoe je dit kunt voorkomen)

dit-is-hoe-je-obstipatie-tijdens-de-feestdagen-kunt-voorkomen.jpg

Ook al ben je normaal gesproken nog zo’n gezonde eter, tijdens de feestdagen eten we allemaal net een beetje anders dan we gewend zijn. En op zich kunnen die ene oliebol, dat glaasje wijn en zelfs dat zesdelige diner voor een keertje niet zo veel kwaad.

Maar er zijn wel een aantal zaken waar je op moet letten als je wilt dat je spijsvertering tijdens de feestdagen optimaal blijft functioneren.

Obstipatie tijdens de feestdagen

Volgens Nienke Gottenbos, darmfloratherapeut, voedingsdeskundige en auteur van de bestseller De Poepdokter lopen veel mensen tijdens de feestdagen extra risico op obstipatie. Door het gebrek aan beweging en vezels op deze dagen kan onze ontlasting soms dagenlang in ons darmstelsel blijven hangen met alle nare gevolgen van dien. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om obstipatie tijdens de feestdagen te voorkomen:

Maak een lekkere kerstwandeling

Tijdens de feestdagen zitten we vaak de hele dag binnen te kletsen met visite of hangen we wat voor de buis bij een oude kerstfilm. Maar het kan ook heerlijk zijn om een frisse winterwandeling te maken op het strand of in het bos. Op die manier zet je niet alleen je lichaam, maar ook je darmen in beweging. Bovendien creëer je daarmee weer extra eetlust voor het volgende feestdiner. Win-win-win dus!

Eet wat snackgroente

Het tekort aan vezels los je tijdens de feestdagen heel makkelijk op door lekkere snackgroente. Maak bijvoorbeeld een schaal met lekkere stukjes komkommer, paprika, bleekselderij of wortel en combineer dit met een lekkere dip. Ook kun je extra vezels aan je feestdiner toevoegen door middel van een mooie salade of een extra groentegerecht.

Houd je darmen te vriend met… kaas

Voor de slanke lijn is kaas meestal niet zo’n gezonde snack, maar je darmen worden er wel heel blij van. Sommige kaassoorten bevatten namelijk verschillende bacteriën die een gunstig effect hebben op je darmflora. Voel je dus vooral niet schuldig wanneer je tijdens de feestdagen geniet van een heerlijk kaasplankje. Suikerrijke producten kun je daarentegen beter zo veel mogelijk vermijden. Wanneer je veel zoete producten eet (vooral in combinatie met zuivel) groeit er in je darmen een gist die kan zorgen voor gasvorming en een opgeblazen gevoel.

Lees ook
Opvallend: op déze dag in de week eet bijna iedereen te weinig vezels

Bron | Gezondheidsnet, MAX Vandaag
Beeld | iStock

Ook interessant