Nog even je mail checken na werk? Dít doet het met je hersenen Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Nog even je mail checken na werk? Dít doet het met je hersenen

Na werk nog even snel checken of er een mail is binnengekomen, het klinkt zo onschuldig. Toch blijkt dit een negatief effect te hebben op je hersenen. We leggen je uit hoe dat werkt.

Hoogtijd om werk en privé voortaan echt gescheiden te houden.

Na werk je mail checken: dít doet het met je hersenen

Zeker nu de meeste mensen in de afgelopen twee jaar vooral hebben moeten thuiswerken, is de balans tussen werk en privé iets meer zoekgeraakt. Nog even na werk op de bank je mail checken klinkt misschien als een kleinigheidje, maar dit kan toch effect hebben op je hersenen. Volgens een onderzoek van de universiteiten van Lehigh, Virginia Tech en Colorado State bleek dat e-mail een stressfactor is, waardoor werknemers in hun vrije tijd niet voldoende kunnen herstellen van de werkdag. Doordat je mailbox zo toegankelijk en relatief laagdrempelig is om even te checken, zorgt dat voor een overbelasting, waardoor je je werkruimte eigenlijk nooit helemaal kunt verlaten.

Het gaat daarbij niet eens zo zeer om de hoeveelheid tijd die je aan het lezen en beantwoorden van je mails kwijt bent, maar over het gevoel dat je krijgt dat er door anderen iets van jou verwacht wordt. In het onderzoek hadden veel mensen hierdoor een gevoel van anticiperende stress en onzekerheid.

Burn-out

Elke keer dat je je mail na werktijd opent, maken je hersenen overuren. Psychotherapeut Dr. Daryl Appleton legt aan Real Simple uit dat de kans op een burn-out hierdoor zelfs reëel is. Als je je werk niet volledig los kunt laten, dan produceert je lichaam uiteindelijk consistente, lage niveaus cortisol (stresshormoon), waardoor je hersenen in de war raken.

Lees ook: Dít zijn vaak de eerste symptomen van een burn-out

Drie veranderingen in je hersenen

Volgens Appleton gebeuren er drie dingen in de hersenen wanneer en sprake is van consistente stress. Allereerst reageert de amygdala overdreven, waardoor dit hersengebied alles als een bedreiging kan zien. Hierdoor is het lastiger om goed op situaties te reageren. Daarnaast raakt de prefrontale cortex in paniek, waardoor je besluitvorming meer emotioneel dan rationeel wordt. En als laatste krimpt de hippocampus, ook wel het geheugencentrum van de hersenen, bij consistente stress, waardoor je allerlei zaken kunt vergeten.

Rust nemen

Om te voorkomen dat je privéleven en je mentale gezondheid door je werk worden beïnvloed, is het dus verstandig om na je werkdag het werk ook echt af te sluiten. Zorg bijvoorbeeld dat je mails niet op je privé-telefoon binnenkomen of zet je meldingen uit. Daarnaast is het belangrijk om voldoende rust te nemen buiten werk. Dat betekent niet alleen dat je een nachtje goed moet slapen, maar ook dat je andere prikkels mogelijk moet vermijden. Hoewel uitgebreid diner met een groep vrienden heel gezellig klinkt, is dit voor je mentale rust na een drukke werkdag niet altijd de beste keuze. Probeer de balans te vinden, zodat je ook genoeg tijd overhoudt voor jezelf om bij te komen.

Bron | Real Simple
Beeld | Getty Images

Maryse De BruijneGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden