Gezondheid

6x waarom een nieuwjaarsduik goed is voor je gezondheid

6x-waarom-een-nieuwjaarsduik-goed-is-voor-je-gezondheid.jpg

De één moet er niet aan denken en voor de ander is het een vaste traditie: de nieuwjaarsduik. Niet alleen in Nederland, maar ook in vele andere landen – zoals de Verenigde Staten en Duitsland – springen mensen op 1 januari massaal het (ijskoude) water in.

En dat is niet zo gek als je bedenkt dat deze traditie bést wel wat gunstige effecten heeft op je gezondheid.

Nieuwjaarsduik

En nee, dan bedoelen we niet dat je door zo’n frisse plons weer heel snel nuchter wordt, mocht je de avond ervoor iets te diep in het glaasje hebben gekeken. Wanneer je korte tijd wordt blootgesteld aan ijskoud water heeft dat vele voordelen voor je gezondheid. We zochten de belangrijkste gezondheidseffecten voor je uit.

1. Calorieën verbranden

Onder koude omstandigheden moet je lichaam harder werken om je lichaamstemperatuur op peil te houden dan wanneer je in een warm bubbelbad ligt. Het mag dus duidelijk zijn dat je tijdens een sprong in het ijskoude water meer brandstof verbruikt en dus meer calorieën verbrandt. We zullen niet zeggen dat je door één nieuwjaarsduik alle oliebollen van de avond ervoor verbrandt, maar alle beetjes helpen.

2. Het maakt je gelukkiger

We kunnen ons voorstellen dat het idee om bij een temperatuur van 4 graden Celsius de zee in te rennen niet gelijk klinkt als het summum van geluk. Toch maak je na zo’n nieuwjaarsduik enorm veel van het gelukshormoon endorfine aan. Hoe dat kan? Vergelijk het met een goede sportsessie. Vooraf heb je er geen zin in, maar na een half uurtje hardlopen hebben we wel vaak een goed gevoel. Ook dat komt doordat een fysieke inspanning zorgt voor de aanmaak van endorfine. Omdat je tijdens een plotselinge blootstelling aan kou ook heel veel van je lichaam vraagt, gebeurt eigenlijk hetzelfde.

3. Boost voor je bloedsomloop

Eén van de bekendste gezondheidseffecten van plotselinge blootstelling aan koud water is dat je hiermee een enorme boost geeft aan je bloedsomloop. Koud water stuurt bloed naar de interne organen, terwijl warm water het bloed juist uit de organen haalt. Een combinatie van warmte en kou verbetert daardoor de algemene doorbloeding. Je spoelt als het ware je aderen schoon.

4. Beter immuunsysteem

Een sprong in koud water is, hoe tegenstrijdig het misschien klinkt, ontzettend goed om jezelf te beschermen tegen een griep of verkoudheid. Hoe dat komt? Door het plotselinge contact met koud water geef je je lichaam het signaal om als een malle witte bloedcellen aan te maken. En hoe meer witte bloedcellen je hebt, hoe beter de immuunsysteem functioneert. En we hoeven je vast niet meer te vertellen hoe belangrijk een goede weerstand is bij het voorkomen van ziektes.

5. Goed voor je libido

Een nieuwjaarsduik zorgt niet alleen voor de aanmaak van een dosis endorfine, ook stijgt je niveau aan oestrogeen en testosteron. Deze hormonen zijn van belang voor je vruchtbaarheid en hebben bovendien een positief effect op je libido.

6. Het werkt stressverlichtend

Raar maar waar: uit onderzoek blijkt dat koudwaterzwemmers veel beter bestand zijn tegen stress. Hoe vaker je wordt blootgesteld aan koud water, hoe makkelijker je lichaam tot rust komt op momenten waarop je veel aan je hoofd hebt. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat de eerste keer heel stressvol (en spannend) kan zijn!

Lees ook
Uitgekeken op de klassieke oliebol? Probeer déze heerlijke variaties eens

Bron | Women’s Health, NCBI, NRC
Beeld | iStock

Ook interessant