Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

De meeste mensen geven vandaag hun nieuwjaarsdieet alweer op (en dít is waarom)

de-meeste-mensen-geven-vandaag-hun-nieuwjaarsdieet-alweer-op-en-dit-is-waarom.jpg

Begon je vol goede moed met je voornemens voor 2021? Als één van die voornemens was om wat af te vallen, is de kans groot dat vandaag de dag is dat je ‘m niet haalt. Het is vandaag namelijk 12 januari, de dag dat de meeste mensen hun nieuwjaarsdieet weer opgeven.

En er zijn een aantal duidelijke redenen waarom we het jaar na jaar steeds weer niet halen.

Te strenge voornemens

Veel van ons beginnen in januari met diëten. Minder snoepen, koolhydraatarm eten, alcohol vaker laten staan, meer bewegen: we stellen onszelf heel wat doelen. En juist dáárom halen we het vaak niet. Omdat we onszelf eigenlijk onmogelijke doelen stellen en té streng zijn, geven we de voornemens te snel op. Dat blijkt uit een enquête van gezondheidsprogramma Second Nature. Zij ondervroegen 2000 mensen over hun goede voornemens.

Lees ook:
Déze 8 trucjes van experts werken echt als je wilt afvallen

Redenen voor opgeven nieuwjaarsdieet

En er bleken drie duidelijke redenen naar voren te komen, waarom dat goede voornemen van het nieuwjaarsdieet jaar na jaar weer mislukt. Bovenaan staat het verliezen van motivatie: 34 procent van alle deelnemers zegt dat dit de reden was voor het opgeven van hun doel. Op plek twee, met slechts één procent minder, staat ‘het missen van bepaalde voedingsmiddelen’ als reden om te stoppen met het dieet. Op nummer drie staan de onrealistische doelen, die 18 procent ziet als de oorzaak voor het mislukte nieuwjaarsdieet.

Andere redenen die gegeven werden om te stoppen met het volgen van een streng dieet zijn de druk van partners (zeven procent) of de druk van vrienden (vijf procent) om toch anders te eten. Ook eten door vermoeidheid werd gegeven als een oorzaak voor het opgeven van het goede voornemen.

12 januari

En wanneer doen we dat? Gemiddeld precies vandaag: op 12 januari stoppen we met het dieet, volgens deze enquête. En daar balen we vaak flink van: veertig procent van de mensen zegt het gevoel te krijgen dat ze geen doorzettingsvermogen hebben, 26 procent denkt nooit het doel te behalen en nog eens 26 procent heeft het gevoel gefaald te hebben. Maar eigenlijk is het te strenge nieuwjaarsdieet het probleem, niet degene die het volgt.

Gezonde gewoonten

Dus in plaats van balen, kun je beter zorgen dat je een gezonde levensstijl ontwikkelt. Geen streng nieuwjaarsdieet wat je over een paar weken weer opgeeft, maar goede gewoonten die je op de langere termijn kunt blijven volgen. Een paar simpele tips:

  • Voeg aan elke maaltijd wat extra groenten toe. Dat bevat vitaminen en mineralen, helpt om je een vol gevoel te geven, maar bevat meestal maar weinig calorieën, vetten en koolhydraten.
  • Label niets als ‘gezond’ of ‘ongezond’: alles mag, als je het maar in moderatie doet. Als je jezelf dingen verbiedt, worden ze alleen maar aantrekkelijker.
  • Eet langzaam, dan geniet je er meer van en zit je sneller vol. Pluspunt: het is ook nog eens een stuk beter voor je spijsvertering.
  • Probeer vooral water te drinken. Alcoholische of suikerhoudende dranken voegen onbewust een groot aantal calorieën toe aan je dag.
  • Begin de ochtend met een wandeling en probeer ook ’s avonds nog een stukje te lopen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Red Online
Beeld | Getty Images

ME1

Margriet Extra: Fit & Slank ligt nu in de winkel! Met in deze special: een compleet fitplan voor een frisse start, 38 slanke recepten, persoonlijke verhalen, work-outs voor binnenblijvers en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant