Wandelen is overal goed voor. Toch is er minder beweging nodig dan je denkt om er de vruchten van te plukken. Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Nieuw onderzoek: zóveel minuten wandelen na het eten is verrassend goed voor je

Wandelen is overal goed voor. En er is minder beweging nodig dan je denkt om er de vruchten van te plukken. Als je je bloedsuikerspiegel wil verlagen, kun je er baat bij hebben om elke dag een ommetje te maken als je het avondmaal achter de kiezen hebt. Vanaf zóveel minuten wandelen heb je er echt iets aan voor je gezondheid.

En dat is waarschijnlijk minder dan je denkt.

Wandelen tegen diabetes 2

Elke dag twee minuten lopen na het eten is verrassend goed voor je. Eerder ontdekten wetenschappers al dat vijftien minuten wandelen na de maaltijd diabetes type 2 kan helpen voorkomen. Nu blijkt dat een paar minuten lopen na het eten ook al zinvol is en bij kan dragen aan het verlagen van de bloedsuikerspiegel. Slechts twee tot vijf minuten kan dus al heel veel invloed hebben.

Schommelingen in de bloedsuikerspiegel

Voor mannen en vrouwen die diabetes hebben is het heel belangrijk om voor weinig tot geen flinke schommelingen in je bloedsuikerspiegel te zorgen. Daardoor is de ziekte beter beheersbaar. Lopen helpt dus bij het verlagen van de bloedsuikerspiegel, maar zelfs staan kan al een beetje helpen. Niet zoveel als wandelen misschien, maar toch. Wandelen heeft het voordeel dat er meer spieren actief zijn en je verbruikt meer brandstof uit de maaltijd. Als er daar veel van in je bloedbaan zit, zullen de spieren een deel van de overtollige glucose opnemen. De maaltijd verandert niet, maar de invloed die het op je lichaam heeft, wordt beduidend minder.

Beste tijdstip om te gaan wandelen

Qua tijdsbestek is het aan te raden om binnen een à anderhalf uur na de maaltijd te gaan wandelen. Je bloedsuikerspiegel piekt namelijk binnen die periode. Kom je tijd tekort en moet er nog veel in huis gebeuren? Geen nood. Het huishouden doen draagt ook bij aan het verlagen van je bloedsuikerspiegel. Elke beweging - hoe klein ook - helpt al om je gezondheid op dit vlak onder controle te houden. Win-win dus!

Bron | The New York Times

Saskia WinkensGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden