Nieuw onderzoek: zo belangrijk is het slikken van vitamine D-supplementen écht voor je botten Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Nieuw onderzoek: zo belangrijk is het slikken van vitamine D-supplementen écht voor je botten

Niemand breekt graag een bot, maar één val van de trap en het kan (helaas) zomaar gebeuren. Om je botten sterk te houden, slik je misschien ook wel dagelijks vitaminepillen. Vooral vitamine D staat bekend als een stofje dat je botten kan beschemen, maar is dat ook echt zo?

Een ongeluk zit in een klein hoekje, zullen we maar zeggen.

Vitamine D voor sterke botten

Als je een jaartje ouder wordt, hoor je waarschijnlijk regelmatig dat je meer vitamine D nodig hebt. En dan niet alleen van de zon: het Voedingscentrum raadt aan om na je vijftigste verjaardag supplementen met 10 microgram te slikken, en dat rond je zestigste te verhogen naar 20 microgram per dag. Vitamine D heeft het lichaam nodig om calcium en fosfor volledig op te kunnen nemen uit je voeding, en dus onder andere voor sterke botten. Sommige mensen kiezen ervoor om veel meer van die stof te slikken, omdat dat extra bescherming zou bieden tegen botbreuken. Maar is dat ook echt zo?

Nieuw onderzoek

Nee, een hoge dosering vitamine D zorgt niet voor sterkere botten en minder botbreuken, zeggen experts nu. Uit nieuw onderzoek blijkt dat je geen hogere dosis vitamine D hoeft te nemen als je gezond bent en geen botziekte of vitamine D-tekort hebt. Tot die conclusie zijn wetenschappers gekomen nadat ze vijf jaar lang, twee grote groepen mensen geanalyseerd hebben.

Er deden bijna 26.000 mensen (man, vrouw, zwart, wit) mee aan het onderzoek. De ene helft kreeg een hoge dosering vitamine D3, namelijk 50 microgram (2000 IU). Dat is dus aanzienlijk meer dan de 20 microgram die het Voedingscentrum aanraadt. De andere helft van de groep kreeg een placebo toegediend. Wat blijkt? De groep die de hoge dosering vitamine D slikte, had niet minder pols- of bekkenfracturen dan de groep die een placebo-supplement kreeg.

Niet stoppen met vitamine D-supplementen

Moeten we nu massaal stoppen met het nemen van vitamine D pillen? Nee, dat zeker niet. Het is alleen zo dat mensen die gezond zijn, zonder onderliggende aandoeningen, geen baat hebben bij een veel hogere dosering dan de standaard. Dat zal je botten dus niet meer beschermen, dan wanneer je ze niet slikt.

En voor sommige groepen blijft de hoge dosering vitamine D belangrijk. Bijvoorbeeld voor mensen die een ernstig vitamine D-tekort hebben. En ook als je een lage botmassa of osteoporose hebt, is het aan te raden om de (waarschijnlijk voorgeschreven) hoge vitamine D te blijven slikken. Verder kunnen mensen die in een verpleeghuis wonen het beste doorgaan met de vitaminepillen, zeggen de onderzoekers. Dat komt doordat er mogelijk niet altijd verse gezonde voeding aanwezig is. Ook weten we niet zeker of iemand (vaak genoeg) buiten komt om zonnestralen op de huid te voelen. Dat is allemaal nodig om vitamine D in het lichaam te activeren.

Daarom is vitamine D belangrijk voor je

En een andere reden dat je niet moet slikken van supplementen met de aanbevolen hoeveelheid vitamine D, is dat de stof naast het beschermen van de botten nog meer functies heeft. Zo heeft het effect op de gezondheid van onze tanden en speelt het een belangrijke rol bij het in stand houden van een goede spierfunctie. Ook heb je vitamine D nodig voor een goede werking van je immuunsysteem. Denk je eraan om de hoeveelheid vitamine D die je slikt te veranderen? Overleg dit dan altijd eerst met je huisarts.

Bron | CNN, Voedingscentrum

Saskia WinkensGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden