Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Niet kunnen slapen door stress? Dit kun je eraan doen

niet-kunnen-slapen-door-stress.jpg

Niet kunnen slapen door stress is hartstikke vervelend. Als dat een keer een nachtje gebeurt, kun je dat waarschijnlijk wel opvangen. Maar als dit vaak gebeurt, kan het nare gevolgen hebben. Gelukkig zijn er meerdere dingen die je kunt doen om te zorgen dat je wél goed de nacht doorkomt.

We hebben ze voor je op een rijtje gezet.

Niet kunnen slapen door stress

Bouw af met behulp van avondrituelen

Als je de hele dag druk bezig bent geweest met van alles, staat je brein niet meteen uit zodra je in bed gaat liggen. Daarom is het belangrijk om na een drukke dag rustig af te bouwen voordat je je bed in kruipt. Avondrituelen met bijvoorbeeld het opschrijven van je gedachten, een warm bad nemen of lezen kunnen je hierbij helpen. Lees hier meer over avondrituelen.

Dergelijke ontspanningsmomenten kun je ook al overdag doen. Zo leeg je overdag je emmer alvast zodat je voorkomt dat hij ’s avonds overstroomt.

Kies je eigen piekermoment

Als je ergens mee zit komen de piekergedachten vaak op het moment dat je in bed ligt, omdat je dan eindelijk een moment van rust hebt. Zorg dat je dat rust- en piekermoment overdag al pakt, zodat je het ’s avonds kunt vermijden. Kies bewust een moment waarop je mag piekeren, en laat alle gedachten in je hoofd opkomen. Je hoeft ze niet te beoordelen, maar laat ze gewoon voorbij komen.

Wat ook helpt is om ze op te schrijven, zodat je meteen het gevoel hebt dat je ze ‘kwijt’ bent. Het gevolg is dat je je ’s avonds al een stuk lichter voelt als je naar bed wilt. Heb je nog steeds piekergedachten in bed? Schrijf ze dan (eventueel opnieuw) uitgebreid op en spreek jezelf eventueel toe zoals je een vriend(in) zou helpen.

Lees ook:
Zó maak je je hoofd leeg voor het slapen gaan

Vermijd schermen vlak voor bedtijd

Grote kans dat je deze tip al kent, maar als je last hebt van niet kunnen slapen door stress, is het een hele belangrijke. Als je namelijk vlak voor het slapengaan door social media scrolt of een serie kijkt, houd je je hersenen nog steeds druk bezig. Je komt dan niet in de ontspanning die je nodig hebt om in slaap te komen. Sterker nog: de informatie op je schermen kan juist voor éxtra stress zorgen.

Drink een kop kamillethee

Wellicht voelt dit als een inkopper, maar als je niet kunt slapen door stress wil je vermoedelijk álles proberen om dit tegen te gaan. Een kop kamillethee drinken kan wellicht helpen. Het kruid werkt kalmerend en zorgt ervoor dat de stress in je lijf afneemt. Ook blijkt uit onderzoek dat de hoeveelheid angst in je lichaam door kamille vermindert. En daarnaast heeft kamillethee nog eens heel veel gezondheidsvoordelen.

Vermijd je alcoholische ‘slaapmutsje’

Misschien denk je dat je ’s avonds ontspant als je nog even een drankje neemt. Je voelt je rozig en slaperig worden, maar het heeft juist een tegengesteld effect. Door de alcohol moet je lijf ’s nachts aan het werk om dit af te breken, en hierdoor verstoort het je slaap. Met als gevolg: wakker liggen en niet kunnen slapen door stress die weer ontstaat in je lijf.

alies coster

Dit artikel is gecontroleerd door psycholoog en slaapexpert Alies Coster. Ze schrijft voor Margriet, is eigenaar van Sucsleep en helpt anderen aan een fijne nachtrust door middel van workshops en online trainingen. Via haar Instagrampagina inspireert zij je over slaap, rust en je mindset hierin. Lees hier haar artikelen voor Margriet.

Bron | SamenGezond, Slaapinfo.nl, Alies Coster
Beeld | Getty Images

Ook interessant