Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Zó voorkom je dat je aankomt nu je (noodgedwongen) thuis zit

zo-zorg-je-dat-je-niet-aankomt-nu-je-noodgedwongen-thuis-zit.jpg

We weten allemaal wel dat gezond eten en voldoende bewegen belangrijk zijn voor onze gezondheid. Maar nu we verplicht thuiswerken en noodgedwongen veel meer tijd binnen doorbrengen, is het een stuk lastiger om dat te doen. Hoe zorg je ervoor dat je niet te veel aankomt in deze coronatijd?

Heb jij constant ongezonde trek en heb je ’s avonds geen zin in een work-out? Dan blijk je écht niet de enige te zijn.

Niet aankomen

Volgens diëtist en toegepast psycholoog Eveline van de Waterlaat wordt diëten voor bijna iedereen lastiger in deze tijd. Tegen RTL Nieuws zegt ze dat het voor sommigen nu makkelijker is omdat feestjes en etentjes niet doorgaan, maar hebben veel mensen toch vooral last van lekkere trek. De verleiding om te snoepen is volgens Van de Waterlaat gewoon een stuk groter, nu mensen veel tijd thuis doorbrengen. Maar kilo’s aankomen tot we weer ‘gewoon’ naar buiten kunnen, daar zitten de meeste mensen niet op te wachten.

Emotionele honger

Dat extra snacken zou kunnen zijn omdat het coronavirus of thuiswerken voor een hoop extra stress zorgt bij veel mensen. En bij stress ben je geneigd om eerder naar een snack te grijpen. Dat komt volgens Van de Waterlaat omdat we het lastig vinden om lichamelijke en emotionele honger te onderscheiden. Hoe je dat verschil wel zou kunnen herkennen? “Lichamelijke honger komt geleidelijk opzetten, emotionele honger plotseling”, zegt ze. Bij emotionele honger heb je eigenlijk helemaal geen behoefte aan eten, maar aan iets anders: bijvoorbeeld een goed gesprek of wat afleiding.

Lees ook: Dit is waarom we door emoties meer eten (en wat we eraan kunnen doen)

Ongezonde snacks

We kiezen dan juist voor ongezonde snacks, omdat die eenvoudig zijn en weinig tijd kosten. Chips of koekjes hoef je alleen maar te pakken en op te eten, je hoeft niets te bereiden. Daarnaast geven die snacks snel een hoop energie door de hoeveelheid suiker en vet, iets wat je misschien wel nodig hebt in deze hectische periode. Eigenlijk is er volgens de diëtiste maar één manier om dit op te lossen: haal die lekkere, ongezonde snacks niet in huis. Als je het niet hebt, kun je het niet eten. Willen anderen in je huishouden wel snacken? Leg de snacks dan uit het zicht, zodat je minder snel in de verleiding komt.

Blijven bewegen

Maar niet alleen dat snoepen is een uitdaging, ook kan het lastig zijn om jezelf te motiveren om te bewegen. Nu de sportscholen dicht zijn en je wekelijkse sportlesje ook niet doorgaat, is het verleidelijk om gewoon op de bank te ploffen ’s avonds. Maar het is niet essentieel om je normale sporttijden te vervangen voor iets vergelijkbaars; het belangrijkste is om te blijven bewegen. Je kunt binnen sporten, maar ook een wandeling – natuurlijk op voldoende afstand van anderen en op een rustige plek – telt als beweging.

Routine

Binnen kun je ook van alles bedenken, zegt personal trainer Margreeth Anema: “Je kunt allerlei meubels gebruiken om oefeningen te doen, bijvoorbeeld een trapje als step of flessen gevuld met water als gewichten.” Ze raadt aan om een routine voor jezelf aan te houden. Loop bijvoorbeeld iedere ochtend een blokje om voor je start met (thuis)werken, of bedenk een challenge voor jezelf. Ook kun je anderen vragen je te helpen: ga samen sporten via Facetime, of deel work-outvideo’s met je vrienden.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | RTL Nieuws
Beeld | iStock

Ook interessant