Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Nekklachten door thuiswerken? Probeer deze tips

nekklachten-door-thuiswerken.jpg

Voorlopig blijven we nog wel even thuiswerken. Omdat je daar vaak niet de lekkerste bureaustoel hebt staan die perfect is afgesteld op je bureau, hebben veel mensen last van lichamelijke klachten, zoals nekklachten.

Daarom hebben we een aantal handige tips op een rijtje gezet om nekklachten door het thuiswerken zo veel mogelijk te beperken. 

Nekklachten door thuiswerken

Al eerder zagen fysiotherapeuten het aantal rug- en nekklachten toenemen toen we met z’n allen meer gingen thuiswerken. Daarbij waarschuwen ze zelfs voor RSI (repetitive strain injury). Dit soort klachten ontstaan vooral omdat je thuiswerkplek vaak niet zo ergonomisch verantwoord is als je werkplek op kantoor. Zeker nu we voorlopig nog zo veel mogelijk moeten thuiswerken, loont het om je thuiswerkplek eens op te knappen.

Dat doe je door je scherm op de juiste hoogte te plaatsen, zodat je hoofd en nek niet vooroverbuigen. Je hebt een goede hoogte te pakken als je ogen in rechte lijn staan met de bovenkant van je scherm. Daarvoor bestaan tools, maar je kunt het ook met een paar boeken onder je laptop proberen en door een los toetsenbord te gebruiken. Ook het investeren in een verstelbare bureaustoel is het zeker waard. 

Goed verlichte werkplek 

Kijk ook eens kritisch naar de plek waar je thuiswerkt. Weerkaatsend (zon)licht op je beeldscherm zorgt ervoor dat je steeds van houding moet wisselen om goed te kunnen zien wat je aan het doen bent. Hierdoor ontstaat er extra spierspanning en neem je soms onbewust gekke houdingen aan waardoor nekklachten ontstaan. Ook slecht of weinig licht kunnen ervoor zorgen dat je ogen harder moeten werken en dat kan weer extra druk in je nek opleveren. Zorg dus voor een goed verlichte werkplek, maar pas op voor overbelichting. Kies een plekje uit direct (zon)licht en gebruik een bureaulamp. 

Wissel van houding

Tijdens het thuiswerken mis je misschien het gezellige koffiemoment, het rondje wandelen met collega’s of het uitstapje naar de kantine. Zorg daarom ook thuis dat je voldoende uit je stoel komt. Als je te lang in dezelfde houding blijft zitten, worden je spieren stijf en kun je nekklachten krijgen. Blijf dus bewegen, neem korte pauzes of doe wat rek- en strekoefeningen. Eigenlijk zou je elke 30 tot 40 minuten een paar minuten moeten pauzeren of staan. 

Lees ook: Waarom we meer snacken tijdens het thuiswerken (en dit kun je ertegen doen)

Blind typen en lezen op ooghoogte

Moet je voor je werk veel typen? Dan helpt het als je dit blind kunt. Zo hoef je niet de hele tijd van je toetsen naar je beeldscherm te kijken. Door deze beweging herhaaldelijk uit te voeren kun je ook nekpijn krijgen. Moet je steeds schakelen tussen papierwerk op je bureau en je scherm? Probeer dan om je documenten iets hoger neer te leggen, of investeer in een documenthouder. Ook door deze beweging op en neer en heen en weer te maken, kun je nekklachten krijgen. Zelfs je telefoon kun je het beste op ooghoogte houden tijdens het appen, zodat je niet steeds je nek hoeft te buigen. 

Rust goed uit

Ook vermoeide ogen na een slechte nachtrust zijn een boosdoener voor nekklachten tijdens het thuiswerken. Op tijd naar bed dus, want die acht uur slaap loont echt. Heb je toch een korte nacht gehad? Maak het je ogen dan iets gemakkelijker door het lettertype op je beeldscherm net iets groter te zetten en zorg dat er voldoende licht in je werkkamer is. Zo hoeven je vermoeide ogen zich net iets minder in te spannen.

Oefening tegen nekklachten

Klaar met thuiswerken en voel je ineens de nekklachten opkomen? Laurens van Laarhoven van Fysio-Fit Utrecht tipt aan Women’s Health een handige oefening voor een stijve nek en schouders. Ga rechtop staan met je armen langs je lichaam. Het werkt het beste met lichte gewichten in je handen, maar het kan ook met twee flesjes water. Maak met je schouders cirkelvormige bewegingen van voor, omhoog, naar achter en omlaag. Ga hierbij niet al te ver omlaag. Probeer ruimte open te houden in je ellebogen. Dit herhaal je drie keer 30 seconden. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | Ergowerken.nl, Women’s Health
Beeld | iStock

Voice Uitdaging

Nu we allemaal meer thuis zitten, beginnen de dagen soms een beetje saai te worden. Daar hebben we iets leuks op bedacht: de Margriet Mini Challenge. Krijg dagelijks een inspirerende uitdaging voor thuis die je dag nét een beetje leuker maakt. Hoe? Simpel! Praat met Margriet via je Google Home óf de gratis Google Assistent op je telefoon of tablet. Klik hier om direct jouw eerste uitdaging te krijgen. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant